יום חמישי, 27 בספטמבר 2012

מה נעשה בסוכות??


למעלה: רחוב הגלריות בצפת. למטה: ביקור בגינת הירק של מלון מצפה הימים

אמא שלי אוהבת לגרור אותנו לאטרקציות כל חג. כל חול המועד ליתר דיוק. בכלל ליתר דיוק, כלומר גם בימי שבת או בסתם יום חול ("קחי חופש נבלה..."). בלהיטות היא מתכננת בקפידה סיורים באתרי טבע, פיקניקים ובילויים חווייתיים. תמיד אנחנו מתמרמרים, נגררים, ובסוף ממש ממש נהנים. אז אמא, תודה. למרות שאנחנו לא נראים מלאי התלהבות בלשון המעטה, ולמרות שלוקח לך שנה לשכנע אותנו לעשות כמצוותך, כייף גדול לראות את הברק בעיניים ואת התשוקה שלך לאחד אותנו בטיולים משפחתיים לאתרים מוזרים. נשיקות.

לקראת חול המועד סוכות השנה, שוב שאלה אימי כדרכה, "אז מה נעשה בסוכות???". למרות שאני בעבודה בכל המועד סוכות השנה, זו לא סיבה להשבית שמחות לאחרים, אז חשבתי שיהיה זה נחמד לשתף אתכם במספר אתרים שביקרתי בהם, במהלך ראש השנה האחרון במצוותה של אימי,  ובחול המועד סוכות בשנה שעברה בעת שנפשתי במלון מצפה הימים השוכן בסמוך לעיר צפת. 

 אני מוצאת לנכון לציין שלא מדובר בפוסט שיווקי מכל סוג שהוא, אלא שיתוף כנה ופשוט בחוויות אישיות בלבד. אף אחד מהמקומות המפורטים להלן לא ידע שאני אכתוב עליו, ולמען האמת לא תכננתי לכתוב בעת שביקרתי שם. הרעיון עלה לאחרונה בלבד.

מלמעלה למטה: נוף צפוני מרגיע, רחוב הגלריות בצפת, הכניסה למחלבת המאירי והרחובות העתיקים של צפת

ביקור בצפת הוביל אותי חזרה לשנות החמישים של המאה הקודמת. רחובות צרים, עמוסים בחנויות של פעם, ומכולות שנראה כי יצאו היישר מזיכרונות ילדותי, שם עוד "רושמים בקופה" וקונים קרמבו ושקית חלב. "פרלמנטים" יושבים בקיוסק שכונתי, מעשנים ומשחקים שש בש. נשים ממהרות עם שקיות קניות וריח של קודש עולה מהעיר. יש קדושה באויר וקסם נוסטלגי מרגיע ברחובות הישנים. כשמסיירים בסימטאות העיר העתיקה עושה רושם שהזמן עמד מלכת. דלתות מתכת מפורזלות, כביסה של תושבים מקומיים, דוודי מים, חרדים בתלבושת מסורתית ונוף מקסים, של הרי הצפון נחים מתחת לשמי תכלת אינסופיים, שנוגע עמוק בלב. כייף לטייל בצפת. סתם להסתובב בעיר העתיקה, לבקר בגלריות, למדוד את הרחובות, להריח את העיר.

אם אתם בצפת, אפשר להגיע לסיור מודרך במחלבת המאירי. שם מכינים כבר למעלה ממאה וחמישים שנים גבינות צאן בעבודת יד, בטכניקה מיוחדת מלאת אהבה והערכה לחומרי גלם איכותיים, מתחת לבית שמורישים כבר דורות לבן בכור העונה לשם "שלומי" בכל דור ודור (המי יודע כמה). אב המשפחה, מפרנסי העיר, מספר בתשוקה מעוררת הערצה על תולדות העיר צפת, בזמנים שנראה כי חלפו מן העולם (הביקור בתשלום ובתיאום מראש). 

צפונה משם, כמעט על הגבול שוכן הישוב רמות נפתלי, ישוב קטן ורגוע טבול בנוף אינסופי. כמה קטן, ככה מלא ביקבים. ניתן לתאם  באחד מהיקבים במקום סיור וטעימות (אנחנו ביקרנו ביקב רמות נפתלי. הביקור ללא תשלום). מקבלים הסבר על הליך הכנת היין, מקבלים מלאן טעימות ויוצאים מרוצים. שווה בצפון.

יקב שאטו גולן
בכלל, בגולן ישנם אינסוף יקבי בוטיק שניתן לבקר, לסייר ולטעום בהם יינות, מה שהופך את החוויה למעין מסע טוסקני תחת שמי הים התיכון. ההרגשה היא כאילו עוברים גבול דימיוני לארץ יין רחוקה וקסומה, שאין בינה לבין המציאות המתוחה והאינטנסיבית היומיומית ולא כלום. כייף גדול לנסוע ברכב, להאזין למוזיקה נעימה (תביאו דיסקים אין קליטה לרדיו) להתבונן בנוף האופייני לרמת הגולן, ולהכנס לבקר בישובים שמזדמנים בדרך. יקב נוסף שביקרנו בו במהלך ראש השנה האחרון היה יקב שאטו גולן (הסיור בתשלום ובתיאום מראש), מקבלים הסבר על הכנת היין, מבקרים במרתף היינות, מסיירים בגינה המפוארת, טועמים יין ושמחים. 
בית הריבות בישוב קדמת צבי
עוד ישוב קטן וחמוד שהתגלה לנו במהלך הסיור ברמת הגולן ("התגלה" לאחר תחקיר מדוקדק של אימי היקרה) הוא קדמת צבי. ניתן להגיע ולבקר במספר חנויות בישוב הרגוע שהכל בו על מי מנוחות. אנחנו ביקרנו בבית הריבות של שרה, שם היא מכינה בעבודת יד מפירות טריים בלבד, ללא שום מיכון או חומרים משמרים, כמאה וחמישים סוגים של ריבות מיוחדות וטעימות להפליא. רכשנו ריבת ענבים נהדרת, ריבת תאנים ושקדים שמחציתה חוסלה על ידי שני גרגרנים בתוך פחות משבוע, וריבת כרישה בצל ושום אלוהית. שידכתי לה גבינת עיזים בשלה על לחם רך, מה שעושה הרבה טוב בלב, וגורם לי נחת. טעים.

חזרה דרומה. נודע לי שבמהלך כל המועד סוכות עומד להתקיים פסטיבל בחוות התבלינים בבית לחם הגלילית, שבביקורי האחרון שם חזרתי עם טונות של צמחים לתה, תבלינים וקשקושים נוספים. הריח במקום משרה אוירה קסומה של משתלת תבלינים עצומה מלאה בכל טוב שהטבע נותן. יהיו פעילויות לילדים ותבלינים למבוגרים. 

תעשו חיים במהלך חול המועד סוכות. אומנם אני אהיה בעבודה, אבל אני מפרגנת לכם. תבלו. אחשוב עליכם ואשלח נשיקות מהקומה ה-35 במגדל עזריאלי, אני עדיין מתרגשת מהנוף שמחייך אלי כל יום כשאני מביטה אל הים התיכון מחלוני.

4 תגובות: