יום שני, 24 בספטמבר 2012

פאי לימון

 "...וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל-חַטֹּאותָם" (מיכה ז', יט).

יום שישי. קול שופר עולה ככל הנראה מבית הכנסת הקרוב לביתי. שם על פארק הירקון, בשקיעה, מרעיד השופר בקולו החגיגי, ומנגן לאלוהים תפילה. קולו מתערבב עם מוזיקה מאוטו גלידה שמזכיר לי נוסטלגיה נשכחת מילדותי בנהריה. אני מתמלאת במחשבות על השנים שעברו שעיצבו אותי, ועל מה הצלחתי להשליך מעלי בדרך ואני מתמלאת תחושת נעימות. כאן ועכשיו אני חווה תחושת התחלה שצופנת הזדמנות לניקוי פנימי. מה ארצה להשליך השנה? מה ינקה את הנפש יזכך ויטהר אותה? 

אני מאחלת לעצמי שאדע ואצליח להשליך מעליי את כל המיותר במהלך כל השנה ולא רק בחודש תשרי. שכל השנה אחווה התרעננות, התחדשות, והתפעלות מהחיים, ולא רק בעת שנהוג תשליך. מאחלת שאצליח להשליך את הכעסים, והעומסים, ובמיוחד את תסמונת ה - "could have, should have, would have" המתאפיינת בתחושת החמצה בעטיים של הדברים שיכולתי לעשות, ובמקומה לאמץ ולחוות תחושת סיפוק ושמחה פשוטה מהדברים שאני עושה, להינות בפשטות גמורה ממנעמי החיים, למצוא השראה ותשוקה במה שקורה עכשיו, ולהשביע את רעבוני במזון רגשי. מקווה שגם אתם תמצאו את ההשראה שלכם השנה ובכלל, ובינתיים.... קצת מזון גשמי.
פאי לימון 
מצרכים לתבנית פאי גבוהה בקוטר 26-28 ס"מ או ל-10 תבניות בקוטר 10 ס"מ
לבצק לפי מתכון  מספר הבישול Holly Hellicks Tart Love של Holly Hellicks עם שינויים שלי

2 ורבע כוסות קמח
200 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות קטנות

4 כפות סוכר

2-4 כפות מי קרח

למלית לימון
1/2 כוס מיץ לימון
1 כוס סוכר
1/2 כוס קורנפלור
1 ורבע כוסות מים
חצי כפית גרידת לימון
50 גרם חמאה
3 חלמונים

למרנג איטלקי של אורן בייקר

3 חלבונים
רבע כוס מים
כוס ורבע סוכר

 אופן הכנה


  • מכינים את הבצק: מכניסים לקערה את הקמח ומוסיפים חמאה. מפוררים את החמאה בידיים עד שמקבלים  תערובת פירורית כשהחמאה הוטמעה לחלוטין בקמח.
  • מוסיפים  מי קרח ולשים לבצק אחיד (קודם מוסיפים 2 כפות ואם יש צורך מוסיפים עוד).
  • עוטפים בניילון ומכניסים למקרר לכחצי שעה.
  • מוציאים את הבצק מהמקרר. יוצרים כדור עגול. על מנת  לסדר את הבצק בתבנית באופן מושלם אני מציעה לרדד את הבצק על נייר אפייה לעיגול בקוטר שגדול מהתבנית בכ-2 ס" ובעובי של כחצי ס"מ, ולהפוך את נייר האפייה עם הבצק על גבי התבנית (כך שהצד של הבצק נצמד לתבנית והנייר אפייה למעלה). מצמידים את הבצק לתבנית (מסירים את נייר האפייה וזורקים). מסדרים את השוליים כך שהבצק יכסה את כל שולי התבנית.יש אופציה לעצלנים שאני משתמשת בה המון- בלי מערוך ורידודים - פשוט מסדרים בעזרת הידיים את הבצק בתבנית ולוחצים עד שהוא מכסה את כל התבנית. זה עובד טוב בעיקר בתבניות קטנות (גם בגדולות אם אתם מיומנים). דוקרים את הבצק במזלג.
  • אופים בחום של 180 מעלות למשך 10 דקות לתבניות קטנות ו-20 דקות בתבניות גדולות (חצי אפייה).
  • במהלך האפייה פותחים את התנור ודוקרים שוב את הבצק שלא יתנפח (למהדרין - במקום לדקור את הבצק: לאפות אפייה עיוורת- להניח נייר אפייה ועליו קטניות או משקולות אפייה במהלך החצי הראשון של האפייה.) מוציאים מהתנור לצינון.
  • מכינים מרנג איטלקי: מקציפים 3 חלבונים לקצף יציב.
  • מרתיחים סירופ סוכר (מים וסוכר) ל-120 מעלות. אין צורך במדחום, אפשר להרתיח את סירופ הסוכר ובעזרת מרית מסיליקון עם חור בידית, לנסות לעשות בועות ממש כמו בועות סבון. אם מצליחים לעשות בועות, סימן שהנוזל הגיע ל-120 מעלות (בערך כ-3 דקות הרתחה).
  • לשפוך בזרם דק את סירופ הסוכר לקציפת החלבונים ולהמשיך להקציף עד שהתערובת מתקררת ומתקבל מרנג איטלקי (עוד כ-5-7 דקות הקצפה).
  • מכינים את מלית הלימון: מכניסים לסיר קטן מים, סוכר, קורנפלור ומיץ לימון. מערבבים במרץ על אש נמוכה עד שמסמיך. מוסיפים חמאה וגרידת לימון ומערבבים. מורידים מהאש. מעבירים 4 כפות מהתערובת לחלמונים. מערבבים היטב. שופכים את החלמונים בזרם דק לתערובת תוך טריפה אינטנסיבית. להזהר שהביצים לא יתקשו. מחזירים לאש למספר דקות לפסטר את הביצים.
  • מרכיבים את הפאי: ממלאים את הקלתית במלית הלימון ומעל מסדרים שכבת מרנג. יוצרים צורות עם כפית על המרנג.
  • אופים עוד כ-15 דקות לתבניות קטנות וכ-20-25 דקות לתבנית גדולה עד שהמרנג מתחיל להתקשות.
  • מצננים ומגישים קר.
  • שומרים במקרר כ-4-5 ימים.


12 תגובות:

  1. פוסט מקסים ומרגש :)
    הצילומים והסטיילינג שלך פשוט משגעים!
    חתימה טובה :)

    השבמחק
  2. ואוו כמה שזה נראה טוב!
    שנה טובה וחתימה טובה

    השבמחק
  3. נראה מעולה!!
    אני מת על פאי לימון :)

    השבמחק
  4. כתבת מקסים והפאי פשוט מושלם! פאי לימון זה הפאי האהוב עלי בעולם כולו! צילומים יפהפיים!! שנה טובה שתהיה :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה אפרת! איזה כייף שאהבת... שנה נהדרת שתהיה!!

      מחק
  5. היי עידן, את חושבת שהכמויות יספיקו ל-2 רינגים בקוטר 20 ס"מ? או אולי אחד של 20 ס"מ ועוד כמה קטנים של 6 ס"מ?

    השבמחק
    תשובות
    1. הכמות תספיק לשניים של 20 סמ בכייף לדעתי בהצלחה!!

      מחק
  6. אכן עשיתי פאי דומה,אך אהבתי את מרנג איטלקי! שאלה! האם מילית לימון צריכה להיות קרה לפני ששמים את המרנג? מרנג שלי הגיר נוזלים ולא היה נעים. תודה!




    השבמחק
  7. כדאי לצנן מעט את המלית לפני זילוף המרנג, אבל בעקרון הם ממילא חוזרים לתנור אז זה לא מאוד קריטי.. המרנג יהיה קשה אם תקציפי אותו מספיק בדיוק בנקודת זמן הנכונה, אחרת כמו מרנג רגיל הוא יגיר מעט נוסלים במיוחד אחרי מנוחה של יומיים במקרר.. אבל לכן אני אוהבת להכין לפאי מרנג איטלקי ולא רכיל כי הבישול של הסוכר עם ההקצפה יוצרת מרנג קשה ולא שנוזלי...

    השבמחק