יום חמישי, 13 בספטמבר 2012

טארט שזיפים ושקדים מבצק פריך משמן קנולה

המורה שלי לפילאטיס אומרת :"תנו ללב להוביל את התנועה". זה יכול להשמע מצד כמו שיט היסטרי, אבל... מה רע בלתת ללב להוביל את התנועה? הרי הלב ממילא הוא זה שמניע את המערכת ומאפשר חיים, ומה שטוב ללב טוב לנפש (גם הפוך, לא?) 
אז איחולי לשנה החדשה, שנדע לתת ללב להוביל את התנועה. לב רך, רגיש, מלא שמחה, מלא אהבה לחיים, אהבת אדם, חמלה, סבלנות ורגישות לזולת. אני באמת חושבת שהפנמה של טוב הלב הטמון בכל אחד מאיתנו, גורמת להרבה הרבה שלווה פנימית, שקט נעים וטוב, מקום של שימחה. ככה אני רוצה את השנה החדשה שלי. שלווה, מתוקה, נעימה, שיהיה לי בלב מקום של שמחה. שנה טובה.

 הפעם הכנתי טראט שזיפים ושקדים מבצק פריך עם שמן קנולה. בדיוק מה שמתחשק לי בשלהי הקיץ, כשתיכף יהיה פה סתיו ולא יהיו פה שזיפים. אז לכל מי שנמאס לו מעוגות דבש לראש השנה, או סתם אוהב נורא שזיפים כמוני, זה טארט ממש ממש כייפי, טעים (והבצק יצא נהדר משמן קנולה, קצת יותר בריא, והתאים לאורחים שומרי הכשרות...) כמובן שאין בעיה להכין את הבצק הפריך מחמאה כרגיל. תוסיפו כדור גלידה וניל ועופו השמימה עם כל ביס....והוא גם יצא חתיך, לא??
טראט שזיפים, דבש ושקדים
מצרכים ל-6 טארטים אישיים בקוטר 10 ס"מ או לטארט גדול בקוטר של 22 ס"מ
כוס ורבע קמח
חצי כוס שמן קנולה (או 100 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות קטנות)
1 ביצה
רבע כוס שקדים טחונים (לא חובה)
3 כפות אבקת סוכר
כף מי קרח

למלית
4 שזיפים חתוכים לפלחים
1 כף קמח
2 כפות דבש 
2 כפות סוכר
1/4 כוס ליקר שרי (מומלץ הום מייד אבל לא חובה) או ויסקי או מיץ תפוחים
1 כפית תמצית וניל

לזיגוג
1 חלבון
חופן שקדים פרוסים
כף סוכר
 אופן הכנה
  • מניחים את כל חומרי הבצק בקערה ולשים בידיים רק עד לקבלת בצק אחיד. אם הבצק לא מתגבש לכדור אלא נשאר פירורי, ניתן להוסיף עוד 2 -4 כפות שמן לאיחוד הבצק. הבצק בכל מקרה יצא מעט פירורי ויהיה לא נוח לרידוד, אז ניתן להכניס אותו למקרר למשך כצי שעה, באופן שיקל על העבודה איתו.
  • בכל מקרה אני מציעה לחלק את הבצק ל-6 כדורים, להצמיד בידיים לתבניות ולהכניס למקפיא למשך כ-10-15 דקות. גם אם מכינים טראט גדול, עדיין כדאי להצמיד בידיים לתבנית, יותר קל לעבודה עם הבצק ולא מלכלך כמו רידוד עם מערוך, קימוח שיש וכו. פשוט מכינים כדור מהבצק, מניחים במרכז תבנית משומנת, ובעזרת כרית כף היד והאצבעות מצמידים את הבצק לתחתית ולדפנות התבנית.
  • בינתיים מכינים את המלית. מניחים בקערה מיץ התפוחים, שרי או ויסקי, קמח, דבש וסוכר ומערבבים. מסדרים את השזיפים הפרוסים על הבצק.
  • מפזרים מעל מחומרי המשרה.
  • מכינים בצד את הזיגוג. מניחים את כל החומרים בקערה ומערבבים היטב (עדיין לא שופכים על הטארט).
  • מכניסים לתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות למשך כ-10 דקות (לטארטים קטנים) או כ-15 דקות (לטארטים גדולים). לאחר מכן מוציאים מהתנור, ושופכים מעל את הזיגוג.
  • מכניסים את הטראטים לתנור לעוד 10-13 דקות עד שמזהיבים, המלית מבעבעת , השזיפים מבריקים והשקדים מזהיבים.
  • זורים מעל אבקת סוכר ממש לפני ההגשה. מגישים חם או בטמפרטורת החדר.
  • ניתן לשמור במקרר כ-4 ימים.
  • ניתן להקפיא עד שבועיים-שלושה ולפני ההגשה להפשיר בטמפרטורת החדר או במקרר. מחממים מעט בתנור או במקרו (להיזהר בחימום במקרו זה יכול להרוס את הבצק, רק פולסים של 15 שניות לחימום קל, והכי טוב בתנור) לפני ההגשה.
  • ניתן להגיש עם גלידת וניל או ככה טעים.


7 תגובות:

  1. בסוף אני אשבר ואקנה תבניות בייבי. השאלה היא רק מתי זה יקרה... נראה מעולה! ואני הכי אוהבת מתכונים שמוכיחים שלא חייבים חמאה או מרגרינה!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה! תבניות בייבי הם הכי מתוקות אני כל כך אוהבת לאפות בהן... והבצק אכן היתה הפתעה מעולה... החזקתי אמצבעות כל האפייה ובסוף כל כך שמחתי כשזה הצליח....

      מחק
  2. את התבניות כבר יש לי מהתחרות
    עכשיו אני רק צריכה לקנות שזיפים :)
    שנה טובה ומתוקה!!

    השבמחק
    תשובות
    1. שנה מעולה! ותשלחי כשאת מכינה.. התמונות שלך הורסות אותי!

      מחק
  3. בלוג יפיפה!
    חיפשתי מלא מתכון לטארט משמן ולא מחמאה
    תודה!!!

    השבמחק
  4. היי לך..:-)
    הכנתי את הבצק ומשום מה הוא יצא שמנוני..אולי בגלל שלא שמתי אבקת שקדים..? בכל זאת אפיתי עם מלית של פאי שוקולד (גם הוא ללא חמאה/מרגרינה) אבל לצערי הבצק של הפאי לא יצא מוצלח בכלל בכלל עדי כדי כך שנאלצתי לחתוך את השוליים של הפאי מסביבו..וחבל לי כי המלית יצאה משגעתתת והבצק ממש הרס:( אינלי מושג למה זה קרה..אשמח אם תציעי מתכון אחר על בסיס שמן או שאני פשוט אשבר ואלך על הבטוח עם חמאה מה שאני לא רוצה לעשות..בכל מקרה תודה..:)

    השבמחק