יום שני, 9 ביולי 2012

קציצות עוף ודוחן בתבשיל תפוחי אדמה ומנגולד



אני מקנאה באנשים שיש להם גינת ירק. כמה נהדר לבשל ירקות טריים וטובים ישר מהאדמה. בריא טרי ונפלא. להורים של עומר יש גינת ירק מקסימה בגליל שמעוררת בי רצון עז לקטוף ולאכול בכל פעם שאני מסתובבת בה לראות מה חדש. פסיפלורה, לימונים, לבנדר, מרווה, פלפלים, פטל, גפן ועוד מיני צמחים ועשבי תיבול מעוררי תאבון. כייף לנו לקבל משלוח של לימונים להכנת למונצ'לו ביתי או לאכול תבשיל קדרה עם עשבי תיבול מהגינה שנזרעו, טופלו במסירות ונקטפו באהבה רבה על ידי שלמה (אבא של עומר). 
מאחר שאין לי יכולת, כלים או זמן לגדל גינת ירק משלי בלב תל אביב, מצאתי פתרון ביניים. אני רוכשת מדי שבועיים ארגז ירקות אורגניים מחוות הנגיד. בחווה גדלים ירקות אורגניים טריים וטובים שנשלחים אלי ישר מהשדה במחירים שפויים לחלוטין. מאחר שהם שולחים בכל פעם מה שיש בשדה, כל ארגז הוא "הפתעה" ואינני יודעת מה יגיע. לאחר הגעת הארגז ביום שלישי בערב, אני פותחת אותו בסקרנות רבה, מסדרת את הירקות במקרר ומחשבותיי נודדות עד לסוף השבוע, ממממ.... מה אכין הפעם...

אז הפעם הגיעו אלי כרישות נפלאות, עלי מנגולד ותפוחי אדמה יפהפים שממש גרמו לי לדמיין אותם נחים יחדיו בסיר מתאחדים למנה צבעונית ססגונית ובריאה, עטופים בתבלינים, ומתבשלים יחד עם קציצות עוף ודוחן. דוחן הוא דגן מאוד בריא אבל קשה מאוד לשכנע אורחים (או את עומר) לאכול אותו. כולם סבורים שאני מנסה להרעיל אותם עם אוכל של ציפורים ולכן הכנתו מצריכה יצירתיות במידה מסויימת. השידוך בין עוף ודוחן היה לא פחות ממדהים, ואין לי אלא להכתיר אותם כזוג משמיים, הפתעת השנה ואולי אחת המנות המוצלחות ביותר שהמצאתי עד כה. הקציצות יצאו רכות נימוחות, ממש נמסות בפה, מתובלות כדבעי, הן התבשלו בהרמוניה מושלמת לצד עלי המנגולד ותפוחי האדמה, וגרמו לכל מי שטעם הרבה שימחה. 


קציצות עוף ודוחן בתבשיל תפוחי אדמה ומנגולד
מצרכים לכ-24 קציצות (כ-6 מנות)
לקציצות
500 גרם עוף טחון
1/3 כוס דוחן
2/3 כוסות מים
עלים מ-6 ענפי טימין
חצי כוס פירורי לחם
1 ביצה
1 בצל
1 כרישה (רק החלק הלבן)
חצי צרור כוסברה
כפית כמון
חצי כפית כוסברה טחונה
רבע כפית אגוז מוסקט טחון
מלח, פלפל שחור גרוס


לתבשיל
חבילת עלי מנגולד (12 יח' בערך) שטופים וקצוצים
1 בצל
4 תפוחי אדמה קלופים חתוכים לקוביות
מלח, פלפל שחור
כפית כמון
כפית כורכום
חצי כפית כוסברה טחונה
מעט אגוז מוסקט מגורר
כוס וחצי מים
מעט שמן זית

אופן הכנה

  • מכניסים לסיר מים ודוחן. ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש ומבשלים כ-10 דקות עד לריכוך. מסירים מהאש.
  • קוצצים בצל וכרישה.קוצצים כוסברה.
  • מכניסים לקערה דוחן מבושל, בצל, כרישה, טימין וכוסברה וטוחנים בבלנדר מוט (או מכניסים למעבד מזון וקוצצים) עד שמתקבלת תערובת כמעט חלקה.
  • מוסיפים עוף, ביצה, פירורי לחם ותבלינים ומערבבים.
  • מרפדים תבנית בנייר אפייה. יוצרים קציצות בידיים. מסדרים בתבנית ואופים בתנור שחומם מראש ל-10-15 דקות עד שהקציצות מתחילות להזהיב.
  • בינתיים, מחממים בסיר רחב וגדול שמן זית. מוסיפים בצל ומטגנים כמה דקות תוך ערבוב. מוסיפים תבלינים- כמון, כורכום, כוסברה טחונה ואגוז מוסקט- ומטגנים עם הבצל שתי דקות.
  • מוסיפים עלי מנגולד קצוצים. מערבבים ומטגנים כ-2 דקות.
  • מוסיפים תפוחי אדמה. מערבבים ומטגנים עוד דקה.
  • מוסיפים מים. מביאים לרתיחה. מנמיכים את האש ומבשלים כ-15 דקות.
  • מוסיפים קציצות. מסדרים אותן יפה בין הירקות בעדינות שלא יתפרקו.
  • מבשלים על אש נמוכה כ-15 דקות ואחר כך מכניסים לתנור בחום של 160 מעלות למשך כ-15דקות (או מבשלים על אש נמוכה כ-30 דקות).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה