יום חמישי, 14 ביוני 2012

קרמבל פירות יער עם ויסקי, וניל וסילאן

היו לי כל כך הרבה סיבות להכין קרמבל פירות יער מענג ומשמח. ראשית, מדובר בקינוח פשוט וקל להכנה וממש ממש טעים. שנית, היו לי המון פירות יער טריים במקרר וחיפשתי מה להכין איתם. אף על פי שאין בעיה להכין גם עם פירות יער קפואים, אני נהנית לחגוג את עונת פירות היער ולהתפנק עם פירות טריים וטעימים, עסיסיים וחמצמצים, שיש להם גם המון מעלות ויתרונות בריאותיים. אין כמו פירות יער טריים ובאפייה קצרה כמו של קרמבל ההבדל בטעם מורגש. קרמבל הוא למעשה מן טארט הפוך שהבצק למעלה והפרי למטה. מכינים בכלים אישיים ואוכלים ישר מהכלי עם קרם פרש או גלידת וניל או סתם כך בלי כלום והוא טעים וממכר. מאחר שאין לו בסיס אז הקרמבל "מתבלגן" אם מכינים בתבנית גדולה (ומגישים לצלחות) ואין דרך אלגנטית להגיש אותו, אבל.. זה כל היופי של קרמבל חוסר השלמות יוצר קינוח שהוא ברדק מקסים ומרשים.
חוצמיזה, שאני עומדת להגשים חלום ישן בעוד כחודש - בזיקה ישירה לאיזור הממלכה המאוחדת משם מגיע אלינו הקרמבל. אני מתרגשת ממש לכתוב שאני נוסעת לבדי (לגמרי!) לסדנת צילום מזון (של הלן מהבלוג המקסים טארטלט) בצפון אירלנד. חלום ישן שמתגשם לו ממש אוטוטו כי אין זמן טוב יותר להגשים חלומות ישנים מעכשיו. אז אארוז לי מזוודה ואסע לי לכמה ימים למסע מרגש עם עצמי ועם המצלמה בצפון אירלנד. ואיך זה קשור לקרמבל? קרמבל הוא אחד המאכלים היחידים שמוכרים לי ומזכירים לי לטובה את המטבח הבריטי (אומנם קרמבל זה לא אוכל אירי אבל צפון אירלנד בכל זאת שייכת לממלכה המאוחדת כך שההקשר ברור). אוצר ממש. אז לרגל הגשמת חלומות, עונת פירות היער הנהדרת ובכלל כדי לחגוג את החיים, הכנתי לי קרמבל שאי אפשר היה להפסיק לאכול ממנו וגם לא ממש היה צורך להפסיק, יחסית לקינוחים הוא לא מכיל הרבה קלוריות שזו עוד סיבה להכין ולהכין ולהכין...
המתכון הזה מנצח בעיני. הוא קל וטעים, מרשים ויפה. קרמבל ניתן להכין ממגוון של פירות וכל הכייף זה להשתעשע עם מה שאוהבים. השימוש בפירות יער אדומים נעשה על מנת להכין קרמבל אדום וצבעוני, אבל גם פירות יער נוספים יתקבלו כאן באהבה, והתוצאה תהיה קרמבל יפה וטעים.

במתכון הזה ניתן כאמור להשתמש בפירות יער מעורבבים כולל אוכמניות, פטל, תותים, אסנה, דומדמניות וכו. כמו כן, אפשר להכין את הקרמבל מאפרסקים, משמשים, שזיפים או נקטרינות. הכל הולך יופי וטעים מאוד.
אם משתמשים בתפוחים שמשך האפייה שלהם ארוכה יותר, יש לחתוך ולרכך אותם במחברת במעט חמאה וסוכר לפני שמרכיבים את הקרמבל ואופים.
הורים- לא להבהל. הויסקי נותן כאן טעם אבל במהלך האפייה האלכוהול מתאדה ואף אחד לא ישתכר כאן. ובכל מקרה- אין בעיה להשמיט אבל חבל...

קרמבל פירות אדומים עם ויסקי וסילאן

מצרכים ל-6 קעריות חרסינה אש או לתבנית פיירקס או חרסינה  בגודל 15X20
למלית פירות יער אדומים:
400 גרם פירות יער אדומים (כדאי לערבב דובדבנים עם פטל אדום)
2-4 כפות סילאן (אם הדובדבנים חמוצים כדאי לשים 4 כפות ואם הדובדבנים מתוקים אז פחות)
2 כפיות תמצית וניל איכותית
4 כפות ויסקי


לפירורי בצק:
40 גרם קמח 
40 גרם אבקת סוכר
40 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות
40 גרם שקדים טחונים


אופן הכנה:

  • מחממים תנור ל-180 מעלות.
  • מכינים פירורי בצק: מכניסים את כל החומרים לקערה ומפוררים בידיים עד לקבלת פירורי בצק. מוטב כמה שפחות להתעסק עם הפירורים שלא יתאחדו לבצק אחיד.
  • אם קרתה "תקלה" והפירורים התגבשו לבצק. אין בעיה בכלל.אפשר להכניס לתנור ולאפות עד שמתקבל בצק בהיר. לצנן ולפורר בידיים. ממש כמו שמכינים פירורי שטרויזל (שהם כמו הקרמבל גם פירורי בצק...) כלומר, אין בעיה להשתמש בפירורים שכבר נאפו קלות.
  • עד שמכינים את המלית מכניסים את הפירורי הבצק למקרר.
  • מכינים את המלית: מכניסים לקערה את פירות היער (דובדבנים בלי חרצנים כמובן). מוסיפים סילאן, וניל וויסקי. מערבבים בעדינות.
  • מסדרים בכלי חרסינה אישיים או בתבנית קטנה את כל הפירות.
  • מעליהם מפזרים שכבה של פירורים.
  • אופים עד שהפירורים זהובים והמלית מבעבעת (כ-15 -20 דקות).
  • מגישים בטמפרטורת החדר. כפי שהוא, או עם גלידת וניל או קרם פרש. 
  • לא יאמן כמה שזה טעים!









4 תגובות:

  1. אני בדיוק יושבת עם הקפה וקוראת את הפוסט שלך ו..
    א. הייתי שמחה אם היה לי קרמבל אחד כזה לידי
    ב. מחכה לשמוע על הסדנת צילום! איזה כיף!
    ג. יש לנו מטע קטן של פירות יער, ברגע שהם יהיו מוכנים זה המתכון הראשון :)

    השבמחק
    תשובות
    1. כייף לשמוע שאהבת את המתכון! איזה כייף להכין קרמבל מפירות שנקטפים מהמטע ליד הבית.... אשמח אם תשתפי איך יוצא... שבת שלום!

      מחק
  2. אני עוקבת אחרי הבלוג המקסים שלך כבר כמה חודשים,
    אוהבת את הצילומים ואת הכתיבה שלך,
    סדנת צילום המזון באירלנד נשמעת מדהים,
    אני כל פעם קוראת את הפוסטים על הסדנאות וחולמת להשתתף בהן,
    מחכה לקרוא את הפוסטים שלך על הסדנא
    :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. הרבה תודה. מחמם את הלב לקרוא את התגובה שלך... שימחת אותי מאוד! בהחלט אעדכן לאחר הסדנה...

      מחק