יום שני, 18 ביוני 2012

ביסים של קיץ: מוס שוקולד לבן, אוכמניות ושטרויזל וגלאט אפרסקים דובדבנים ואוכמניות

עונת פירות היער שמגיעה יחד עם הקיץ גורמת לי שמחה רבה. מעבר לאהבתי האינסופית לקיץ, שמעורר בי שמחת החיים ורעננות, פירות היער הם עבורי עוד סיבה למסיבה. כל יום חמישי, אני מגניבה למכנסי הספורט שלי שטר כסף, ואני נהנית לסטות ממסלולי במהלך ההליכה בפארק, אל עבר השוק בנמל, על מנת לרכוש לי מינים שונים של פירות יער. אני חוזרת מאושרת וטובת לב, כאשר כל הדרך הביתה אני מהרהרת לי מה הכין בהם... כל שבוע מאז שהגיעו פירות היער לשווקים אני נהנית להכין  קינוחים, מאפים או סתם לשלב לי פירות יער טריים בגרנולה של הבוקר או בסלט עלים. טעמם החמוץ מתוק, צבעם העז וגודלם המזערי, גורמים לי להרגיש שיש להתייחס אליהם ביראת כבוד ששמורה למיוחדים במינם.  כל סלט הופך לחגיגי, וכל קינוח למיוחד ומעורר התפעלות. פטל אדום, אוסנה, דובדבנים ותותי עץ כולם היו בני. מעבר ליופי הרב, יש להם יתרונות בריאותיים רבים, ולכן אני מנצלת את העונה ומשלבת פירות יער בתפריט השבועי שלי.
דובדבנים טריים מחזיקים לי במקרר כשבוע. יתר פירות היער כל כך עדינים שיש לצרוך אותם תוך יומיים ואפילו אז יש סיכוי שיתפתחו רקבונות ועובשים. טיפ לשמירת פירות יער שקראתי לא מזמן באיזה מקום (לא זוכרת איפה...) ועובד נהדר: מיד כשקונים, להשרות את פירות היער  (פטל, תותי עץ, אוכמניות, אוסנה- פטל שחור) במים וחומץ (שמתי כרבע כוס חומץ תפוחים על כוס וחצי מים). לאחר השרייה של 5 דקות לשטוף היטב (אפילו להשרות במעט מים כדי שטעם החומץ יצא). לייבש היטב, אפילו בעזרת נייר מגבת. אחר כן ניתן להכניס חזרה לכלי שבו קנינו את הפירות ולשמור במקרר. השטיפה בחומץ מאריכה את חיי פירות היער בעוד איזה יומיים...
בחרתי לשלב מוס שוקולד לבן מהיר בלי ביצים חיות (הרבה יותר בריא ובלי להסתכן לחטוף סלמונלה..) עם שטרוייזל שקדים קל ומהיר הכנה בשילוב פירות יער טריים. שידכתי לחגיגה הזו אוכמניות, אבל כמובן שזו רק המלצה. אפשר להוסיף פטל, דובדבנים או תותי בר. מה שאוהבים הולך כאן יופי.

 מוס שוקולד לבן עם אוכמניות ושטרוייזל שקדים

מצרכים ל-6-5 כוסות אישיות בנפח 100 מ"ל או כ-4 כוסות בנפח 200 מ"ל
למוס
100 גרם שוקולד לבן
גביע שמנת מתוקה
לשטרוייזל
30 גרם חמאה חתוכה לקוביות
30 גרם אבקת סוכר
30 גרם קמח
30 גרם שקדים טחונים

חצי קופסת אוכמניות טריות (זו רק המלצה, אפשר כמובן להוסיף פירות יער נוספים - מה שאוהבים)

אופן הכנה
  • מכניסים את השוקולד לקערה שמתאימה למיקרוגל. מחממים בפולסים של 15 שניות כל פעם עד שהשוקולד כמעט נמס לגמרי. מערבבים ומביאים להמסה מלאה. שופכים פנימה בזרם דק כרבע גביע (כרבע כוס) שמנת מתוקה. מכניסים למקרר ללילה או 6 שעות לפחות.
  • מכינים שטרוייזל: מכניסים את חומרי השטרויזל לקערה. מפוררים בידיים (או במיקסר בפולסים קצרים) עד לקבלת תערובת פירורית. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות למשך כ-10 דקות עד שהפירורים מזהיבים. מוציאים מהתנור. מצננים ומפוררים בידיים. שומרים בקופסה אטומה עד לשימוש.
  • לאחר לילה (או 6 שעות) מקציפים במיקסר את השוקולד הלבן (הוא התקשה קצת וזה בסדר) ותוך כדי שופכים פנימה בזרם דק את יתרת השמנת המתוקה. מקציפים עד שמקבלים קצף יציב.
  • מזלפים את המוס לכוסות אישיות עד מחצית מגובהן.
  • מכניסים למקרר מכוסה בניילון נצמד למשך כשעתיים להתייצבות.
  • לפני ההגשה- מפזרים מעל אוכמניות ושטרויזל ומקשטים בעוד מעט אוכמניות. 
  • אפשר להכין את המוס עד יומיים שלושה מראש, לזלף לכוסות אישיות ולשמור מכוסה במקרר. את האוכמניות והשטרוייזל מומלץ להוסיף רק ממש מיד לפני ההגשה.
  • מפירורי השטרויזל שנשארו מכינים קרמבל פירות, מפזרים מעל ברוסקטה או סלט פירות, או מכינים עוגת גבינה ופירורים. ניתן להקפיא את הפירורים לאחר האפייה בכלי אטום עד שלושה שבועות ולהכין קינוח כשיוצא. אם מכינים קרמבל, משתמשים בפירורים הקפואים יש מההקפאה (לפני האפייה החוזרת עם הקרמבל). אם מכינים מוס ורוצים להשתמש בפירורים כפי שהם, כדאי להפשיר, ולהכניס לתנור בחום של 180 מעלות למשך 5 דקות לקבלת קרנצ'יות.

קינוח נוסף שאני ממש ממש אוהבת הוא הגלאט. בניגוד לשמו הלא קליט, הוא למעשה טארט לעצלנים. מכינים בצק, מרדדים (אפילו בידיים) מניחים בפנים פירות, וסוגרים עם האצבעות. בלי תבניות, בלי שימונים ובלי לשטוף הרבה כלים, והטעם גן עדן אמיתי. כל ביס הרגיש לי קיץ. שילבתי אפרסקים, דובדבנים ואוכמניות והתוצאה היתה מושלמת. רעננות אמיתית, מתיקות עדינה, והרבה שמחה בלב.
גלאט אפשר להכין ממגוון פירות- שזיפים, נקטרינות, תותים וכו. אפשר גם להשתמש בפירות יער קפואים אבל מומלץ לנצל את העונה ולהשתמש בפירות טריים טובים וטעימים.. בריא וטעים.




גלאט אפרסקים דובדבנים ואוכמניות
מצרכים ל-6 מאפים אישיים או שניים גדולים (6-8 מנות)
לבצק
כוס וחצי קמח
חצי כוס אבקת סוכר
120 גרם חמאה
חצי כוס אבקת שקדים
ביצה


למלית
2 אפרסקים חתוכים לפרוסות
300 גרם דובדבנים ללא גלעין
חצי קופסת אוכמניות (100 גרם בערך)
5 כפות מיץ לימון
5 כפות סוכר
כפית תמצית וניל איכותית


אופן הכנה
  • מכינים את הבצק: מכניסים לקערה את כל חומרי הבצק ולשים בידיים (או במקסר בפולסים קצרים).
  • מכניסים למקרר לשעתיים שלוש להתייצבות. קשה לעבוד עם הבצק ללא הקרור, היות שהוא רך מאוד, ובניגוד לטראטים (שם אני בעד קיצורי דרך היות שיש תבנית) כאן יהיה קשה לעבד ולרדד אותו. ובכל זאת, למי שממש אין זמן, אפשר לקרר חצי שעה ולרדד עם מערוך וקצת להעזר בידיים. קחו בחשבון שהבצק יהיה רך.
  • בינתיים מכינים את הפירות - מגלענים דובדבנים,חותכים אפסרקים ומכניסים לקערה.
  • שופכים 3 כפות מיץ לימון ו-3 כפות סוכר לקערה ומערבבים היטב.
  • מחלקים את הבצק ל-6 או 2 כדורים (בהתאם לכמות הגלאטים שרוצים). כל כדור מרדדים לעיגול. 
  • מניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה.
  • במרכז כל עיגול מניחים את הפירות.
  • סוגרים בידיים. חוסר השלמות הוא היופי המאפה הנהדר הזה. אז לא לנסות לצור משהו סימטרי.
  • מכניסים את המאפים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות.
  • מערבבים 2 כפות סוכר עם 2 כפות מיץ לימון וכפית תמצית וניל.
  • כעבור  10 דקות שהמאפים בתנור, פותחים את דלת התנור ומטפטפים על כל מאפה מעט מתערובת הלימון, וניל סוכר.
  • סוגרים את התנור ואופים עוד 5-10 דקות עד שהבצק מזהיב והפירות מגירים נוזלים.
  • המאפה נשמר 3 ימים במקרר. אוכלים בטמפרטורת החדר או מחממים מעט.
  • המאפים מעט רכים ונוטים להתפרק אבל טעמם משובח במיוחד, הבצק רך טעים ונימוח והשילוב עם פירות הקיץ המשמחים, מנחם ושווה כל ביס.

תודה לדנייה ויינר הצלמת המדהימה שמלמדת מדריכה ומייעצת זמן רב אחרי שסיימתי אצלה קורס...

6 תגובות:

  1. המתכון של המוס עם האוכמניות- מדהים!!! גם הגלאט נראה מצויין.
    הצילומים שלך זה פשוט לא אמיתי!! כ"כ יפה...

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה! מחמם את הלב לקרוא את התגובה שלך ..

      מחק
  2. איי איי איי
    ככה על הבוקר?

    השבמחק
    תשובות
    1. ליום מקסים ומתוק במיוחד... תמיד כייף להתפנק בלי סיבה לא?

      מחק
  3. וואו! צילומים יפיפיים!
    הכל נראה כ"כ קייצי ורענן, עושה חשק לגנוב אוכמניה (או שתיים...) מהמסך :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה חן, התאהבתי באוכמניות טריות לגמרי, כייף לשמוע שאהבת..

      מחק