יום שני, 6 באוגוסט 2012

אירלנד חלק א': חלום בירוק ולבן ומתכון לסקונס אירי

לפני שבועיים חזרתי מסדנת צילום מזון שנערכה באירלנד על ידי הלן דרג'דין הצלמת הנהדרת מהבלוג המקסים Tartelette . המסע היה לא פחות מקסום. בכל רחבי אירלנד פרוסים מרחבים עצומים ירוקים ומרגיעים מנוקדים בכבשים לבנות. במחוז האגמים  Fermanagh שבצפון אירלנד, שם נערכה הסדנה, פזורים איים איים של אגמים בהם נחות באופן פסטורלי ומקסים סירות לבנות, והכל טבול בפריחה נהדרת. כל הטוב הזה גרם לי לנשום עמוק ולרווחה ולהנות מקילומטרים של טבע יפה ומרגיע. 
הסדנה נערכה בבית הספר לבישול Belle Isle Cookery School בצפון אירלנד. אכלנו אוכל נפלא שבושל מתוצרת טרייה ומשובחת מגינת הירק האורגנית שנמצאת במקום, צפינו בשפיות קוטפות תבלינים, פירות ופרחים שנרקחו  למנות נהדרות, והרחנו את הבישולים המגרים תוך כדי שיעורי הצילום שנערכו בחדר הסמוך. ספגנו את הנוף האינסופי ואת האוירה המיוחדת והכפרית ולנו בבתי אבן מהממים.
זו היתה התגשמות של חלום. לנסוע לבד לארץ זרה ורחוקה. רק אני והמצלמה. לשוטט לי ברחובות דבלין הציורית, לשבת בבתי קפה ולצלם. לנסוע שעות באוטובוס בנוף אגדי ויפה, להגיע לאזור כפרי, ספר מוחלט,  בו הכבשים רועות בחדווה ובחופשיות והכל מתנהל על מי מנוחות. בנוסף, חווית הלימוד של סודות הצילום המקצועי מצלמת נפלאה יחד עם בנות מכל העולם, יצרה אצלי פשוט שימחה צרופה. החלטתי לפני זמן מה, שחשוב לי להגשים חלומות. כאן ועכשיו בגלגול הזה. לרקום לי חלומות ברי השגה, לטווחים קצרים ולגרום לזה לקרות, כחלק מתהליך נפלא שאני עומלת עליו כבר כמה שנים, למצוא את דרכי הטובה בעולם הזה, ללמוד להתפעל מהדברים הפשוטים ולקבל השראה מפינות שונות בעולם. למצוא שקט נעים. ואכן, במהלך המסע הזה, הרגשתי בגוף ובלב שקט שלווה ונינוחות שלא הרגשתי כבר כמה  זמן. 
והצלחתי להתפעל מהכל. מהכבשים, מהדומדמניות בגינה אדומות ולבנות (נדירות ויפות) כמויות של דומדמניות שאוהבות את מזג האויר הקריר, פרות במרעה, פרחים צבעוניים, טירות ומבנים ציוריים. כל פינה נראתה לי כלקוחה מאגדה. נחמד היה לי לארוז מעיל כובע צעיף ומטרייה בחום הכבד של יולי בארצנו, ועוד יותר היה נעים להשתמש בהם באירלנד, כאילו נסעתי לעולם אחר.
והשיעור החשוב שלי מהמסע: חלומות מתגשמים... ואני כבר לא יכולה לחכות להגשים חלומות חדשים...
בית האבן שישנתי בו (מימין מעל הכבשה), גינת הירק, ודומדמניות.
ביום הראשון של הסדנה צילמנו (ונשנשנו) סקונס אירי שהכינה קורי קאדן (שפית צעירה ומוכשרת שמנהלת את המקום). הסקונס הן לחמניות איריות- בריטיות רכות ונימוחות, טעימות ונפלאות. האירים אוכלים אותן לצד ריבת פירות יער או תותים ושמנת. מבחינתי סקונס אירי עם שמנת או יוגורט וריבה עם מעט פירות יער (שעדיין אפשר להשיג אצלנו בשווקים בעונה הזו) זה תענוג אמיתי, שיש בו איזו אלגנטיות אירית-בריטית רומנטית. גילוי נאות- אני אוהבת לאכול סקונס גם עם נוטלה ויוגורט- שילוב מנצח עבורי .. 
המתכון הזה מעולה וקל להכנה. ניסיתי בבית את המתכון שקורי נתנה לי, מספר פעמים מאז שחזרתי, והטמעתי בו מעט שינויים בכמויות החומרים שנדרשו ככל הנראה בשל השוני בין הקמח והחלב שלנו בארץ מזה שבאירלנד, וחום התנור שהיה גבוה מידי. את הסקונס חובה לאכול חם. הכי טוב ממש כשיוצא מהתנור, אבל גם יום אחרי אפשר לחמם במיקרו או בתנור וזה נ ה ד ר. בקיצור, תכינו בבית. זה טעים.


סקונס אירי של קורי קאדן מ-BelleIsle Cookert School עם שינויים שלי
מצרכים לכ-10-12 סקונס
3 כוסות קמח (450 גרם קמח)
שקית אבקת אפייה
1 כפית מלח
115 גרם חמאה רכה
50 גרם סוכר
2 ביצים
2 כפות יוגורט טבעי 
כ- חצי כוס ריוויון, או חלב או יוגורט עיזים נוזלי




אופן הכנה
  • לחמם תנור ל-200 מעלות.
  • להכניס לקערה גדולה קמח, אבקת אפייה ומלח ולערבב.
  • פוררו פנימה את החמאה בידיים עד שמתקבלת תערובת פירורית.
  • ערבבו פנימה את הסוכר בעזרת כף.
  • בכוס מדידה גדולה נפרדת ערבבו את הביצים, תוסיפו 2 כפות יוגורט, ומלאו בריוויון (או יוגורט עיזים נוזלי או חלב) עד שמגיע ל-300 מ"ל.
  • תוסיפו את תערובת הביצים והחלב לתערובת החמאה והקמח ולושו עד ידיים מקומחות עד שמתקבל בצק חלק. הבצק יוצא מאוד דביק ולכן תוסיפו בעת הלישה עוד קמח עד שמתקבל בצק רך ונעים לעבודה (עוד כחצי עד כוס קמח).
  • על משטח מקומח רדדו את הבצק לבצק בעובי של כ-2 - 3 ס"מ.
  • חתכו עם חותכן בקוטר 5 ס"מ או בעזרת כוס 12-10 עיגולים.
  • סדרו את הסקונס החתוכים בתבנית מרופדת בנייר אפייה.
  • אפו במשך 15- 20 דקות עד שהסקונס מזהיבים.
  • הגישו את הסקונס עם ריבה, שמנת או יוגורט ופירות יער.
וזו התוצאה שלי שצולמה כבר בבית...

9 תגובות:

  1. איזו חוויה נהדרת ויוצאת דופן. צילומים מקסימים ומתכון נהדר. מחכה כבר לחלק ב'.
    דפני. מטבחונט.

    השבמחק
  2. עידן, את מגשימה את החלומות שלי! אני כל כך שמחה שאת ממשיכה את המסע הצילומי שהתחלת אצלנו ולוקחת אותו הכי רחוק שאפשר. הצילומים מקסימים... בא לי גם!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה דנייה! מחכה כבר שתחזרי מהחופשת לידה לעוד סבב סדנאות :)

      מחק
  3. וואוו! איזה נופים, איזה תמונות! הסדנא בוודאי הייתה מדהימה אם רק התמונות של האוכל והמיקום היו כל כך מהממות!

    השבמחק
  4. הצילומים מקסימים :)
    חייבת לשאול- מאיפה הקשים היפים?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה... את הקשים האלה הזמנתי ספציפית מארה"ב דרך http://www.etsy.com/
      אבל עכשיו התחילו לייבא אותם לארץ דרך partyset.co.il

      מחק
  5. הסקונס הכי טובים, אווריריים ורכים שהכנתי! תודה

    השבמחק