יום שני, 7 במאי 2012

חדוות היצירה: לזנייה תרד וריקוטה בתבנית מאפינס

עד שהתחלתי ללמוד באוניברסיטה, התעסקתי המון ביצירה ואומנות. ציירתי, רקדתי ואפילו למדתי במגמת תאטרון בתיכון. עולם היצירה קסם לי ונהניתי ממנו מאוד. אני זוכרת שהחדרים בבית הורי היו תמיד מקושטים בציורי קיר שציירתי בצבעי אקריליק וגירי פחם (אימי היקרה זרמה עם זה), כך שהיצירה היתה חלק בלתי נפרד מחיי. אבל, בשל היותי מסודרת ומאורגנת מדי, ידעתי שאלך ללמוד משפטים וארכוש לי "מקצוע". לפני כמעט 10 שנים כשהתחלתי ללמוד באוניברטיסה, האומנות היחידה שהתעסקתי בה היתה למעשה בישול ואפייה, שהיוו עבורי לאורך כל הדרך, מקום נפלא ליצירה חופשית. לאחרונה, אחרי יותר מ-5 שנים במשרד מול מחשב, התחלתי לצלם בזמני הפנוי, ודרך הצילום חזרתי להתעסק ביצירה באופן אינטנסיבי, וליצור יש מאין עולם קטן וקסום שהוא שלי ואני שמחה בו מאוד.. והנה אני כאן, בבוקר מתעסקת בליטיגציה ופירוק חברות, במשרד בקומה שביעית בשאול המלך מול בתי המשפט של תל אביב, ובסופי שבוע וערבים מבשלת ומצלמת... שימחה גדולה.
ולמה אני מספרת את זה? כי הרעיון המקסים של לזנייה בתבנית מאפינס (שראיתי לראשונה בבלוג Quick-Dish) נראה לי כל כך מעניין - להכניס את המטבח האיטלקי הסקסי לתבנית אמריקאית - לגמרי חדוות היצירה.. ומאחר שאני ממש אוהבת שילוב של תרד, ריקוטה ורוטב רוזה (בדר"כ אני אוכלת בצורת קנלוני או ריביולי) חשבתי שזה יהיה נהדר בתור לזנייה.. ואכן התוצאה לא אכזבה וכייפנו עם לזנייה תרד וריקוטה ברוטב רוזה בצורת מאפינס... היה תענוג!
הלזנייה הזו קלאסית למי שאוהב את החלק הקראנצ'י של הלזנייה שמזהיבה בקצוות...

לזנייה תרד וריקוטה בתבנית מאפינס
מצרכים ל-12 יחידות (אני השתמשתי ב-2 תבניות שקעים מסיליקון של 6 שקעים כל אחת)
חבילת עלי לזנייה (משתמשים ב-10 עלים בלבד)
חבילה וחצי ריקוטה טבעית
100 גרם פרמזן מגורר
בצל סגול או לבן קצוץ
4 כוסות עלי תרד שטופים 
קופסת עגבניות מרוסקות (800 ג')
גביע שמנת לבישול 10%
4 שיני שום קצוצות
עלים מ-6 גבעולי טימין
6 עלי אורגנו טרי (או חצי כפית אורגנו יבש)
שמן זית
מלח, פלפל שחור גרוס

אופן הכנה

  • מכינים את רוטב הרוזה: מחממים מעט שמן זית במחבת רחבה ומוסיפים שיני שום קצוצות. מערבבים כ-15 שניות ומוסיפים עגבניות מרוסקות. מערבבים ומתבלים במלח, פלפל, טימין ואורגנו. מערבבים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש ומבשלים על אש נמוכה כ-10 דקות. מוסיפים שמנת ומערבבים. מביאים שוב לרתיחה ומבשלים 5 דקות. מסירים מהאש ומניחים בצד.
  • מכינים מלית תרד- ריקוטה: מחממים שמן זית במחבת. מוסיפים בצל ומטגנים תוך ערבוב עד להזהבה.  חותכים את עלי התרד. מוסיפים תרד ומטגנים עד לריכוך. מסירים מהאש ומעבירים לקערה. מוסיפים ריקוטה ומערבבים היטב. מתבלים במלח ופלפל שחור. טועמים ומתקנים תיבול.
  • בשלב זה אפשר לחמם את התנור לחום של 180 מעלות.
  • מכינים את עלי הלזנייה : מרתיחים מים בסיר קטן. לאחר הרתיחה מכניסים עלה וממתינים כ-2 דקות עד לריכוך בדרגת אל דנטה. מוציאים את העלה לקרש חיתוך. חוזרים על הפעולה עם 10 עלים כל אחד בנפרד על מנת שלא ידבקו. 6 עלים מוכנים חותכים לחצי (מתקבלים 12 עלים שישמשו לשכבה ראשונה).4 עלים נותרים חותכים כל אחד ל-4 (ישמשו לשכבה שנייה).
  • מרכיבים את הלזנייה: משמנים תבנית מאפינס (אם זו תבנית סיליקון אין צורך לשמן) מכניסים לתבנית מאפינס את עלי הלזנייה שחתכנו לחצי כשכבה ראשונה. מניחים על כל עלה כפית מתערובת הריקוטה ומעליה שופכים 2 כפות רוטב רוזה. מפזרים מעל פרמזן.
  • מניחים מעל הפרמז'ן עלה קטן של לזנייה (מהעלים שחתכנו ל-4). מעליו מניחים שוב מתערובת הריקוטה תרד, רוטב רוזה ופרמז'ן.
  • מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות את התבניות למשך כ-15 דקות עד שהגבינה מבעבעת  וקצוות הלזנייה מתחילים להזהיב.



7 תגובות:

  1. היי, רציתי לדעת אם אני יכולה לעשות את זה בתבנית רגילה כמו לזניה? ואם זה לא מספיק, אז מה הכמויות? מצטערת שאני לא זורמת עם פרץ היצירתיות, זה באמת מאד יפה, אני פשוט צריכה את זה ככה.. תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. הי אין בעיה להכין את הלזנייה בתבנית מלבנית, ואת לא צריכה לבשל את עלי הלזניה לפני השימוש בהצלחה!

      מחק
  2. היי! נראה מקסים! רציתי לדעת אם אני יכולה להרכיב את המיני לזניות יום לפני לסגור טוב במקרר ורק יום אחכ לאפות ולהגיש את חושבת שזה אפשרי אן שהעלי לזניה יספחו יותר מידי נוזלים מהרוטב בגלל שהם מוכנים כבר ? תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. עדיף שלא, אפשר להכין את רוטב העגבניות ולטגן את התרד מראש ולהרכיב לפני האפייה

      מחק
  3. מה שווה בעבודה שאת לא בה כדי להנות ולממש את הרגש וההנאה מהחיים? (שימחה גדולה)..חבל שלא הלכת ללמוד ולעשות משהו שאהבת !!! צילום או כל אומנות אחרת הוא "מקצוע"(לכל דבר) אמיתי בדיוק כמו עורכת דין. נ.ב נראה ממש טעים :)

    השבמחק