יום שני, 20 בפברואר 2012

קציצות בקר ברוטב עגבניות עשבי תיבול ופיטריות: מתכון מנצח שעובר במשפחה

במשך שנים רבות לא אכלתי בכלל בשר בקר וגם אחרי שכבר התחלתי לאכול, חיפשתי המון המון זמן מתכון מושלם לקציצות. זה לא היה קל. בכל פעם שהכנתי קציצות היה חסר לי משהו, ולא הייתי שבעת רצון מהתוצאה. המצחיק הוא שהמתכון לקציצות נהדרות היה מונח לי ממש מתחת לאף... כשטעמתי את הקציצות של אסתי (אמא של עומר) - קציצות שהיא מכינה כבר שנים על בסיס אינטואיציה - ידעתי שמצאתי! הקציצות פשוט מעולות, פריכות מבחוץ ורכות ועסיסיות מפנים, מלוות ברוטב עגבניות משובח שמתמזג עם הקציצות בהרמוניה מושלמת!
אז ביקשנו את המתכון וקיבלנו הדרכה מלאת חום ואהבה. מה שיפה במתכונים של בשלניות מנוסות כמו אסתי, זה שהמתכון הוא בעיקר המלצה כללית לחוש את המנה, והכמויות נמדדות על פי הרגש, תשומת הלב, וחוש הטעם והריח של הבשלן... זהו בישול במלוא מובן המילה במסגרתו הבשלן מגייס את כל חושיו לרקיחת המנה, מקדיש את מלוא תשומת הלב בעת התיבול, והוספת המרכיבים (כמו פירורי לחם, רסק עגבניות, עשבי תיבול ותבלינים) שנמדדים כולם על פי הרגש...אין כמויות  מדויקות ואין מדידות. פשוט מדיטציה אל תוך הבישול... וכך נבראות להן מנות מנצחות... עם הרבה אהבה לבישול ולאוכל..
נרגשים ניגשנו למלאכת הבישול, שמנו מוזיקה נעימה, הפשלנו שרוולים והתחברנו לאווירה. הכנו את הקציצות על פי המתכון המקורי של אסתי, אך בגרסה שלהלן, הוספנו על המתכון המקורי מעט עשבי תיבול ופטריות במטרה לנצל מה שהיה במקרר (פעלנו על פי הרגש...), בנוסף, "תרגמנו" את המתכון ל"שפת העם "(היינו, מדדנו כמויות) וקיבלנו תוצאה משמחת... קציצות מעולות, פריכות מבחוץ, עסיסיות ורכות מבפנים, עם רוטב מושלם שכייף לאכול עם חלה בידיים או לצד אורז או פירה.
אין כמו מתכונים שעוברים במשפחה. בתיאבון!


קציצות בקר ברוטב עגבניות, עשבי תיבול ופטריות 
מצרכים
לקציצות
500 גרם בשר בקר טחון
חצי כוס עלי פטרוזילה קצוצה
ביצה
3-4 כפות פירורי לחם
3 כפות קטשופ
1 בצל קצוץ דק
 1 שן שום קצוצה
רבע כפית בהרט
רבע כפית כמון
מלח, פלפל
שמן קנולה לטיגון

לרוטב עגבניות, עשבי תיבול ופטריות
1 קופסה קטנה של עגבניות מרוסקות (260 גרם)
2 כפות קטשופ
קופסה קטנה של רסק עגבניות (100 גרם)
סלסילת פטריות שמפיניון טריות ושטופות
1 בצל קצוץ דק
1 שן שום
מלח, פלפל
עלים מענף טימין
3 מסמרי רוזמרין קצוצים דק
שליש כוס מים
מלח, פלפל
3 כפות שמן זית

אופן הכנה:
  • מטגנים את שני הבצלים הקצוצים במחבת עם 3 כפות שמן זית עד להזהבה. מוסיפים 2 שיני שום ומערבבים היטב. מוסיפים עלים מענף טימין ו-3 מסמרי רוזמרין קצוצים ומערבבים היטב.
  • מחצית מתערובת הבצל ועשבי התיבול מעבירים לקערה ומחצית שנייה מעבירים לסיר גדול.
  • מכינים את הקציצות: מכניסים לקערה (עם הבצל ועשבי התיבול) את כל חומרי הקציצות (למעט שום ובצל שכבר טיגנו..) ולשים בידיים עד לקבלת תערובת אחידה. יוצרים קציצות עגולות ומשטחים מעט. מטגנים את הקציצות כדקה מכל צד עד להזהבה קלה מבחוץ (אין צורך שהקציצות יהיו מוכנות לגמרי כי הן ימשיכו להתבשל ברוטב).
  • מכינים את הרוטב: מחממים את הבצל המטוגן בסיר, ומוסיפים פטריות (שלמות או חצויות- איך שאוהבים). מטגנים עד שהפטריות מגירות נוזלים. מוסיפים מלח ופלפל וממשיכים לטגן עד שנוזלי הפטריות מתאדים.
  • מוסיפים עגבניות מרוסקות, רסק עגבניות, קטשופ, מים, מלח ופלפל ומערבבים היטב. מביאים לרתיחה ומנמיכים את האש. מבשלים כ-5 דקות.
  • מוסיפים את הקציצות לרוטב ומבשלים על להבה נמוכה כ-20 דקות עד שהטעמים מתמזגים וקציצות מוכנות. טועמים ומתקנים תיבול.
  • מגישים חם עם חלה שבוצעים בידיים או לצד אורז... בתיאבון!

5 תגובות:

  1. תודה רבה.. מרגש לשמוע!

    השבמחק
  2. ואוו נראה טעים ממש עושה חשק לאכול

    השבמחק
  3. עשיתי אתמול וקצת התבאסתי מהרוטב, אבל אחרי שהכנסתי את הקציצות יצא סך הכל בסדר.

    השבמחק