יום שני, 24 בדצמבר 2012

בריוש פטנט ברוטב פירות יער


יש לנו קבוצת חברים טובים שמתגלגלים יחד עוד מהתיכון, מלימודים במגמת תאטרון בנהריה. יש משהו מרגיע בחברים ישנים, שהולכים לצידך ורואים תהליכים שאתה עובר, איכשהו, תמיד נראה כאילו פעם אחרונה שהתראינו היתה לפני רגע והשיחה ממשיכה מאותו מקום, גם אם עבר זמן. ככה זה עם חברי ילדות, הכל רך נוסטלגי ונעים. הרבה עבר מימי התיכון , אבל בכל זאת מצאנו את עצמנו בשנים האחרונות גרים באותה עיר, וככה אנחנו מתכנסים מדי פעם, חבורה מורחבת, עם בני הזוג, ועושים את מה שאני הכי אוהבת- אוכלים! בשנים האחרונות יש לנו מסורת של הדלקת נרות בחנוכה. השנה, אחרי שמירית איימה עליי להביא מלא סופגניות "רק מרולדין!!" כי זו "מנה מותרת" השבוע (ושנה שעברה עשיתי - כך מסתבר - פדיחת על שכמעט ונישלה אותי מהמקום בטקס הדלקת הנרות כשהבאתי סופגניות מתושייה), אז הבאתי מיליון סופגניות במחיר מופקע, תוך ששכחתי להביא כאלה בלי אבקת קקאו כי לבנת אלרגית. ברק הציל את המצב עם קינוח מדהים שאמא שלו יעל חודריאן הכינה לנו באהבה. מדובר היה בבריוש אפוי בתוך נייר אפייה שגולגל בתוך פחית שימורים ריקה. הבריוש האפוי מתקבל בצורת גליל (פטנט הורס! שאפו ליעל!) נחתך לעיגולים בעובי של כ-2 ס"מ, הורטב בסירופ סוכר ושקדים פרוסים, נאפה שוב קלות, וקושט ברוטב פירות יער מהמם. בסופגניות כמעט לא נגענו. מסתבר שבריוש ברוטב פירות יער בהשראת "קינוחים ללא קקאו עבור לבנת" גנב את ההצגה ולא הפסקנו לטחון אותו. כשביקשתי מיעל את המתכון, היא כל כך שמחה, ואפילו התקשרה לוודא שאני אכניס פסיקים ונקודות במקומות הנכונים כי מרוב מהירות והתרגשות היא שלחה את המתכון בלי להכניס סימני פיסוק. עם סימני פיסוק או בלי- רוצו להכין- כי המתכון פשוט מדהים, ומסתבר שהוא ממש קל. ותודה רבה רבה ליעל שעשתה לנו הדלקת נרות של חנוכה מתוקה ולא שגרתית...
ניתן להכין את המתכון פרווה או חלבי. יעל הדגישה שחלבי הכי טעים, אבל מי שמעוניין להכין פרווה - יוצא טעים.

בריוש ברוטב פירות יער
מתכון של יעל חודריאן
מצרכים ל-3 גלילים באורך כ-20 ס"מ (כ-10-8 מנות כל גליל)
לבריוש
1/2 כוס מיץ תפוזים  (למתכון פרווה) או 1/2 שמנת או יוגורט 
30 גרם שמרים + משפר אפיה של שמרית
5 ביצים
1/2 כוס קרונפלור (לגרסת פרווה) או 1/2 שקית אינטינט פודינג וניל
4 כפות מיץ לימון
מעט מלח
1/3 כוס סוכר
4 כוסות קמח
3 שקיות סוכר וניל
250 גרם מרגרינה מחמאה (לפרווה) או 250 גרם חמאה 

לסירופ סוכר
1 כוס סוכר
1 כוס מים
גרידת תפוז מעט (כרבע כפית)
4 כפות מיץ לימון
100 גרם שקדים פרוסים מולבנים

לקישוט: אבקת סוכר.

סירופ פירות יער
חצי חבילת פירות יער קפואים מופשרת. 

אופן הכנה
  • מכינים את הבריוש: מכניסים את כל החומרי הבצק לקערה. לשים את הבצק כ-12 דקות לפחות או במקסר עד שמתקבל בצק חלק ואחיד. משאירים בקערה מכוסה במגבת למשך לילה במקרר.

  • מחלקים את הבצק ל- 3 חלקים. מכניסים כל חלק לקופסת שימורים בצורת גליל. כאשר הוא עטוף בנייר אפייה. (כלומר, מרפדים בנייר אפייה קופסת שימורים כשהנייר גבוה מגובה שולי הקופסא). מברישים בביצה ואופים בתנור שחומם מראש ל- 175 מעלות כ- 25 דקות עד אשר הבריוש זהוב. מצננים.

  • מכינים סירופ סוכר: מכניסים לסיר את חומרי הסירופ. מרתיחים במשך כ-9- 5 דקות עד אשר יש בועות לבנות. מורידים מהאש.

  • חותכים את הגליל לרוחב לפרוסות בעובי של כ- 2 ס"מ ומסדרים בתבנית מרופדת בנייר אפייה. מזלפים עם כפית מהסירופ עם השקדים מעל כל עיגול בריוש. נותנים לסירופ להספג במשך כ-15 דקות לפחות. אופים במשך כ- 8 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 175 מעלות.

  • בינתיים מכינים סירופ פירות יער- מרסקים  חלקית חצי חבילת פירות יער במזלג, משאירים מעט פירות יער שלמים ויפים. מוסיפים כ-2 -5 כפות מסירופ הסוכר. מערבבים. 

  • מסדרים בצלחת הגשה פרוסת בריוש. מפדרים עם אבקת סוכר .

  • מגישים חם מיד ומקשטים עם סירופ פירות יער קר.

9 תגובות:

  1. כפרה על ברק . ועל אמא שלו יעל , אשה מדהימה בלי שום קשר למעדנים שהיא מכינה . אלופה במטבח ובכלל :) הייתי עם אח שלו אביב בקוסטה ריקה וכל הטיול התפנקנו על העוגיות שלה . עוגיות בריאות מדהימות ועשירות .

    השבמחק
  2. דווקא את זה לא טעמתי עדיין, אבל כל מה שנעשה בידיים יעל בדרך כלל מדהים!

    השבמחק
  3. בתור משהי שנמנעת מאכילת קקאו (מיגרנות...)
    סוף סוף זכיתי לקינוח ראוי! תודה ליעל המדהימה, לברק שיצא מדהים כמו אמא שלו ולך עידן אהובתי שאפשרת לנס הזה להתרחש בביתך שהוא נס בפניי עצמו;) וכמובן שולחת את אהבתי למירית, מאור, חן ועומר כי קינוח כזה טעים הופך אפילו לטעים יותר בחברת אנשים טעימים כמוכם:)

    אוהבת, ליבנת בלי הקקאו;)

    השבמחק
  4. ביצענו את המתכון יצא מצוין!!! והייתה/ועדיין יש לנו התלבטות האם להכניס אותו לתפריט הקינוחים הרישמי של הבית קפה שלנו...בכל אופן בולג מעניין ומסקרן.

    השבמחק
  5. די, איזה פטנט עם קופסת השימורים הריקה. תמונות מהממות, נראה כל כך טוב...

    השבמחק
  6. נראה מעולה . רק תיקון קטן, אין בעיה עם קורנפלור או אינסטנט פודינג וניל. שניהם פרווה. ינוסה בקרוב.

    השבמחק
  7. חחחחחחח טעמתי אתזה לפני כולם !! עם ברק שהיא הכינה את זה רק לנו !! מעדן טעים וקליל ..

    השבמחק