יום שני, 1 באוקטובר 2012

נוסטלגיה של סוכות ומתכון למלנזנה פרמיז'אנה


בילדותי, אני זוכרת היטב, איך סבתי היתה בונה סוכה בגינה כל שנה.  אז, לפני שנים, זמן רב לפני העולם הדיגיטלי התזזיתי, המהיר והאינטנסיבי, היינו מבלים בסוכה של סבתי, גדולים וקטנים, ילדים ומבוגרים, עוצרים מכל מעש ובמשך 7 ימים, יושבים בסוכה מקושטת, אוכלים, שותים, משחקים טאקי ומנמנמים. אני זוכרת איך התרגשתי לגשת עם אימי לחנות היצירות היחידה בעיר (זמן רב לפני שנפתח הקניון הראשון בנהריה), ואיך התרגשתי לבחור ניירות צבעוניים ולהכין קישוטים לסוכה. היום, כבר אין לנו סוכה, ואין קישוטים. נדמה כאילו השעון ממהר, ואף על פי שעולם כמנהגו נוהג ועונות השנה מתחלפות בקצב זהה, עדיין נדמה לי כאילו הזמן חולף בקצב מסחרר, או שמה זו אני שקצב החיים האורבני דבק בי? יתכן. מכל מקום, נחמד להכין איזו מנה קלילה וללכת להתארח בסוכה אפילו ליום אחד...

בחרתי להביא השבוע מתכון נהדר למנה ראשונה (או נשנוש טעים אפילו על תקן של סלט קר) מהמטבח האיטלקי. המתכון הנפלא הזה לקוח מהספר החדש של הלה אלפרט "יש מקום בעיר תחתית". תשומת לבכם שהמתכון פיקנטי (השתמשתי בפלפל אדום אחד שלם). כדי לעדן את הפיקנטיות ניתן להשתמש בחצי פלפל אדום קטן או להשמיט בכלל. השתמשתי בעגבניות תמר טריות להכנת הרוטב, אך ניתן- על פי המתכון המקורי- להשתמש בשימורי עגבניות (במיוחד אלה המיובאים מאיטליה שהם מצויינים).

מלנזנה פרמיז'אנה
מצרכים ל-6-7 מנות בתבנית מרובעת 20*30 ס"מ
3 חצילים מקולפים פסים (מקלפים מלמעלה למטה), פרוסים לאורכם לפרוסות בעובי של כ-1 ס"מ
150 גרם גבינת פרמז'נו איכותית מגוררת
4 כפות פירורי לחם בהירים

לרוטב
1 ק"ג עגבניות תמר בשלות
1 וחצי כפיות מלח
8 עלי בזיליקום טריים
4 שיני שום קלופות
1-2 או פחות פלפלים חריפים
7 כפות שמן זית
1 כף חומץ בן יין
אופן הכנה
  • מכינים את הרוטב: מסדרים בסיר את העגבניות בצפיפות. דוקרים אותן במזלג. מפזרים מלח. מבשלים בסיר מכוסה על אש קטנה במשך כשעה עד שהעגבניות מתרככות ומגירות נוזלים.
  • מעבירים מיד למעבד מזון עם פלפל חריף, בזיליקום שום שמן זית וחומץ וטוחנים.
  • במקביל בזמן שמבשלים עגבניות חורכים את החצילים על מחבת (נון סטיק) ללא שמן על אש גבוהה עד שמתרככים.
  • מחממים תנור ל-190 מעלות.
  • משמנים תבנית מסדרים שכבת חצילים, מעליה שליש מהרוטב ושליש מהפרמז'ן. חוזרים על הסידור עוד פעמיים. מסיימים בפרמז'ן. מעליו זורים 4 כפות פירורי לחם. ויוצקים 4 כפות שמן זית.
  • אופים כ-30 דקות עד להזהבה.
  • נשמר 3-4 ימים במקרר.
  • לי זה טעים חם או קר. קר מתפקד נהדר כסלט.

12 תגובות:

  1. זה נראה מצויין! והחצילים חתיכים לאללה. הזרעים בטיפול, יום טוב וחג שמח :)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה! חג שמח, איך אני מחכה לזרעים :) הדלקת אותי לגמרי על עגבניות יפהפיות

      מחק
  2. זה נראה מעולה. בא לי נורא גם עותק של הספר הזה (אמן בקרוב)

    השבמחק
  3. נשמע ונראה מעולה!
    נראה לי שזה מה שאכין בפעם הבאה שממש ארצה חצילים :)

    השבמחק
  4. אין על המשחקים בסוכה.
    אנחנו גם שנים לא בנינו סוכה, אבל הילד התעקש והשנה החלטנו לבנות והטאקי מככב גם אצלנו.
    המתכון נראה מעולה! נראה לך שזה יעבור גם בלי הגבינה? (הילד רגיש ללקטוז)
    אולי יש לך רעיונות למשהו אחר לפזר מעל?

    השבמחק
    תשובות
    1. גם הבחור שלי רגיש ללקטוז (האמת שהוא חוטא ואוכל...) אבל הייתי עושה ללא פרמז׳ן בשביל הילד , חג שמח!!

      מחק
  5. שלום, האם אתה צריך הלוואה מהחברה האמינה והאמינה ביותר
    בעולם? אם כן, צור איתנו קשר כעת כי אנו מציעים הלוואה לכולם
    קטגוריות של מחפשי חברות או לצוות. אנחנו מציעים
    הלוואה בריבית של 3%, צור איתנו קשר באמצעות Whatsapp +918794792073
    ushaservicesonline@gmail.com

    השבמחק
  6. QUICK EASY EMERGENCY URGENT LOANS LOAN OFFER EVERYONE APPLY NOW +918929509036 financialserviceoffer876@gmail.com Dr. James Eric

    השבמחק