יום חמישי, 9 באוגוסט 2012

אירלנד חלק ב': לצלם ולאהוב ומתכון לטארט עגבניות עם קלתית מושלמת

כפי שסיפרתי בחלק א' של הפוסט, חזרתי לפני שבועיים מחוויה מופלאה בסדנת צילום מזון שנערכה  בבית הספר לבישול Belle Isle Cookery School במחוז Fermanagh שבצפון אירלנד בהנחיית הלן דג'רדין הצלמת הנהדרת בעלת הבלוג המקסים Tartelette. בשנים האחרונות סדנאות צילום מזון הן מאוד פופולריות בארץ ובעולם. במהלך השיטוטים הקבועים שלי בבלוגים מכל העולם, אני נתקלת מדי מספר שבועות בסדנה כזו או אחרת והרבה זמן חלמתי לעשות אחת באיזו פינה בעולם ולשלב את שלושת האהבות שלי- טיול צילום ואוכל. כשקראתי בבלוג Tartelette שהלן מגיעה מארה"ב בפעם הראשונה להדריך סדנת צילום באירלנד, היה לי ברור. אני שם. הן לאור העובדה שזו הזדמנות פז ללמוד מהלן (שאני ממש אבל ממש מעריצה את עבודתה), והן מאחר שהסדנה נערכה במיקום חלומי בצפון אירלנד, באופן שאפשר לי לבקר בחלק הזה של העולם שמעולם לא הייתי בו קודם.
מעבר לכך שהסדנאות הן כייף לא נורמלי, והמפגש עם אנשים מכל העולם הוא מדהים ומסקרן, אני סבורה שניתן ללמוד מהן המון. הן נותנות כלים לעבודה בשטח ולצילום עצמאי, וכל צלם מביא איתו את ההרגלים, הטיפים והשיטות שלו, כך שהלימוד בלתי נגמר וההשראה שמקבלים בסדנאות (גם בארץ) היא נפלאה. 


המשתתפות היו 11 בנות מכל העולם, שכולן חולקות את אותה אהבה לאוכל ולצילום מזון. עבורי, המפגש עם בנות מתרבויות ומקומות שונים היה מקסים והחיבור היה הרמוני ונעים. צחקנו, שוחחנו, צילמנו, דיברנו וכן גם למדנו צילום מהלן ואכלנו המון. השילוב בין הנוף האירי המרגיע והיפהפה, האוכל הטעים וההתעסקות עם צילום מזון,  היה מדהים, והמפגש עם הקבוצה המגוונת והמעניינת הזו, היה כל כך נפלא באופן שתיבל את החוויה בפן בינלאומי מסקרן נוסף.

כאמור היינו 11 בנות מכל העולם. היו שם:
ליאונה מדבלין, קונדיטורית.
גריינה מדבלין, שעובדת ב- IBM ואוהבת לבשל.
ויקטוריה מדבלין,  שמתעסקת בתחום הצילום.
אגנס מאירלנד, סטייליסטית ומרצה. אתם יכולים להתרשם מחוויותיה מהסדנה בבלוג שלה.
דונה מאוסטרליה (שגרה היום בדובאי) , שהגיעה לקבל השראה וללמוד.
פניליה מדנמרק, ארט דירקטורית. אתם מוזמנים להתרשם מהבלוג מהדהים שלה.
סנדרין, מצרפת (שגרה היום בקפריסין), בשלנית. 
יושי מיפן (שגרה היום בוינה), אם בא לכם לקרוא קצת ביפנית ולעקוב אחרי חוויות שלה מוינה, אתם מוזמנים לבלוג שלה.
סימון מהולנד, צלמת מזון. אתם מוזמנים להתרשם מהחוויות שלה מהסדנה בבלוג מהקסים שלה.
ואליזבת מסן פרנסיסקו, שאוהבת לבשל ולצלם. היא התחילה לפרסם חלק מהחוויות שלה מהטיול באירלנד בבלוג.

 ואני הקטנה. 

איזו קבוצה מגניבה...

והיתה כמובן הלן שהנחתה את הסדנה. היא הגיעה עם בעלה הנחמד, שהוא פרופסור באוניברסיטה וצלם בעברו, שהצטרף אלינו בארוחות הרבות שנערכו בבית הספר לבישול ואף תיעד חלק מהסשנים.
הלן התגלתה כאישה מקסימה- צנועה, כנה, מקצועית,  ומעוררת המון השראה ששיתפה אותנו בחוויה האישית שלה ובסיפור ההצלחה המדהים שלה בכנות ובפתיחות מרגשת ונוגעת ללב.
אף על פי שהידע שלנו בצילום היה ברמות שונות, חלק מתחילות לחלוטין, חלק בעלות ידע מוקדם וסימון (מהולנד) שהיא צלמת מזון מקצועית, בכל זאת, כולנו נהנינו, קיבלנו השראה ולמדנו המון.
הסדנה נערכה על פני שלושה ימים אינסיביים וחלומיים. ביום ההגעה לטירה נפגשנו כולנו להיכרות "קצרה" שנמשכה מאחר הצהרים אל תוך הלילה, ומצאנו את עצמנו חולקות סיפורים, משתפות וצוחקות.. יין לא היה חסר שם. ביום הראשון למדנו המון מהרצאות פרונטליות של הלן שנערכו בין שני סשנים של צילום. צילמנו מנות נהדרות שהכינה לנו קורי מבית הספר לבישול, מאפים, פירות גבינות, נקניקים וירקות נהדרים, תוצרת טרייה ומשובחת שנקטפה מבעוד מועד מהגינה האורגנית. פשוט מקסים.
ביום השני, נערכה סנדת בישול של טארטים. הכנו קלתית מושלמת לטראט, צילמנו, השתעשענו ולאחר מכן גם ערכנו פיקניק חמוד בחצר הטירה שצמודה לבית הספר לבישול על גדת אגם מול נוף מעלף ופריחה נהדרת.
בהמשך היום, הלן ערכה סימולציה והראתה לנו את שיטת העבודה שלה בעיצוב מנות לצילומים, בחירת רקעים, תאורה וזוויות, ולאחר מכן נפגשנו לארוחת ערב שנמשכה על פני שעות לצד יין שזרם בכמויות אדירות.
ביום השלישי יצאנו לטיול מקסים בטירה מהמאה ה-18 שנמצאת באיזור, ערכנו פיקניק בחצר הטירה וחזרנו לצפות במצגת של תמונות נבחרות שכל אחת מאיתנו שלחה להלן בבוקר. בארוחת הערב המסכמת שנערכה על פני כמה שעות, מלווה בכמויות אדירות של אוכל משובח ויין טוב, סיכמנו להפגש שוב בשנה הבאה בצרפת..


 סנדוויץ לפיקניק וירקות מהגינה...

כאמור, ביום השני נערכה סדנת אפיית קישים עם קלתית שהלן מכנה "מושלמת" לפי מתכון  מספר הבישול Holly Hellicks Tart Love של Holly Hellicks. המתכון שונה מאוד מהמתכון הקבוע שלי לבצק פריך והוא ללא ביצים, אך יוצא נהדר ונוח לעבודה. אז הכנו בצק, לשנו השתעשענו וצילמנו. כל אחת מילאה את הקיש במלית שהיא אוהבת מבין המון חומרי גלם נהדרים שסיפקו לנו, ואחרי שהקישים היו מוכנים, עשינו סשן צילומים כייפי במיוחד ושברנו את הכלל הראשון שמלמדים אותנו כילדים: לא לשחק עם האוכל. שיחקנו עם האוכל והרבה. בהמשך גם אכלנו אותם כמובן....


אני אחזור על כלל שכבר ציינתי במספר פוסטים בעבר- על מנת שהקלתית תצליח חשוב מאוד שהחמאה תהיה קרה מאוד. תוציאו אותה מהמקרר מיד לפני ההכנה. כך, גם עדיף להשתמש במים קרים מאוד מהמקרר (עם קרח אם יש). בנוסף, עדיף להתעסק עם הבצק כמה שפחות. ללוש רק שמתקבל בצק אחיד ולא יותר (על מנת שלא יתקשה והפריכות תפגם).

קיש עגבניות וחצילים 

מצרכים לתבנית בקוטר23- 24 ס"מ או ל-4-6 תבניות קטנות בקוטר 10 ס"מ

לבצק לפי מתכון  מספר הבישול Holly Hellicks Tart Love של Holly Hellicks
1 ורבע כוסות קמח
100 גרם חמאה קרה 
חצי כפית מלח
כף מי קרח



למלית
15 עגבניות שרי חתוכות
חציל בינוני חתוך לקוביות
150 גרם גבינה בולגרית 5% או פטה חתוכות לקוביות
100 גרם מוצרלה מגוררת (לא חובה)
מעט שמן זית
פלפל שחור

לרויאל
3/4 כוס חלב
2 ביצים

עלים מ- 4 ענפי בזיליקום קצוצים או מ-10 ענפי פטרוזיליה
כף עד 2 ריקוטה (לא חובה)

להגשה: לא חובה- עירית קצוצה


אופן הכנה

  • מחממים תנור ל-200 מעלות. חותכים את החציל לקוביות. מניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה מתבלים במלח, פלפל ומפזרים שמן זית, מכניסים לתנור עד להזהבה וריכוך (כ-15 דקות). מצננים.
  • מכינים את הבצק: מכניסים לקערה את הקמח ומוסיפים חמאה. מפוררים את החמאה בידיים עד שמקבלים  תערובת פירורית. אם נוצרים גושים, מכניסים למקרר למשך כמה דקות, מוציאים, וממשיכים לפורר עד שמתקבלת תערובת פירורית.
  • מוסיפים כף מי קרח ולשים לבצק אחיד.
  • עוטפים בניילון ומכניסים למקרר לכחצי שעה.
  • בינתיים מכינים את המלית: חותכים עגבניות לחצאים.
  • קוצצים בזיליקום או פטרוזיליה. מכניסים לקערה את חומרי הרויאל ומערבבים היטב.
  • מוציאים את הבצק מהמקרר. יוצרים כדור עגול. על מנת  לסדר את הבצק בתבנית באופן מושלם אני מציעה לרדד את הבצק על נייר אפייה לעיגול בקוטר שגדול מהתבנית בכ-2 ס" ובעובי של כחצי ס"מ, ולהפוך את נייר האפייה עם הבצק על גבי התבנית (כך שהצד של הבצק נצמד לתבנית והנייר אפייה למעלה). מצמידים את הבצק לתבנית (מסירים את נייר האפייה וזורקים). מסדרים את השוליים כך שהבצק יכסה את כל שולי התבנית.
  • יש אופציה לעצלנים שאני משתמשת בה המון- בלי מערוך ורידודים - פשוט מסדרים בעזרת הידיים את הבצק בתבנית ולוחצים עד שהוא מכסה את כל התבנית. זה עובד טוב בעיקר בתבניות קטנות (גם בגדולות אם אתם מיומנים).
  • מניחים בתוך הקלתית את קוביות החציל, בולגרית ומסדרים מעל עגבניות.
  • שופכים מעל את הרויאל.
  • מכניסים לתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות למשך כחצי שעה עד להזהבה.
  • מגישים חם. אפשר לשמור במקרר כ-3 ימים ולחמם בתנור.
  • אפשר להקפיא לתקופה של כשבועיים ולחמם בתנור זה יוצא נפלא.


10 תגובות:

  1. איזה כייף ואיזה יופי של פוסט :)

    השבמחק
  2. וואיי איזה תמונות!
    מקנאה בך! רואים שנהנת.
    מקסום קסום לגמרי :)

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה יופי שהקסם עבר בתמונות ובמילים... שמחה שאהבת..

      מחק
  3. הקסם ממש עבר. תמונת מדהימות... באמת לצלם ולאהוב

    השבמחק
  4. הכנתי אתמול לבן זוגי ליום ההולדת, יצא פשוט מעולה !! אמנם טיפה מלוח (אולי בגלל הבולגרית) אבל מצוין, טעים ומיוחד, וגם לא מסובך להכנה. תודה רבה רבה! אמשיך לעקוב. אורלי.

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה כייף! נהדר, תודה! אם יצא טיפה מלוח, זה כנראה בגלל הבולגרית, צריך להזהר עם הכמות שמוסיפים ולא להוסיף מלח ליתר המרכיבים

      מחק
  5. המתכון נראה מעולה אבל הצילומים מדהימים. מתה על הנוף האנגלי הזה, במיוחד על הכבשים והפרות שמשוטטות בכל מקום. אני זוכרת בטיול לשם איך למרות מסלול נסיעה שלנו, התעקשתי לסטות מהדרך כדי לראות עוד כבשים עם ראש שחור וגוף לבן.

    השבמחק
  6. טארט מעולה. טעים מאד

    השבמחק