יום שני, 27 באוגוסט 2012

מאוד חגיגית: מרקחת תאנים בוניל וויסקי על מסקרפונה או על גלידת וניל עם שטרויזל

שעת בין ערביים. ג'וגינג בטיילת. משמאלי הים אינסופי, עוצמתי, מעורר השראה, שאון הגלים מנגן ונדמה שרק עבורי. לצידי השמש עגולה, זוהרת, צובעת את השמים בגווני אדום ורוד נעימים ומאירה לי את הלב. השעה היפה של היום. בין יום ללילה, וגם אני קצת בין לבין. בין מאמץ לרוגע, בין שקט נפשי לטרדות היומיום בעבודה. ראשי עמוס במחשבות, מתרוצצות, טורדות את מנוחתי, מתישות אותי. הים, הגלים והשמש שוטפים את מחשבותיי, מביאים לי מעט שלווה, עוזרים להפסיק את המאבק המחשבתי המתמשך, המיותר הזה. רגע של שקט ופתאום אני מבינה, כמה יופי יש בעולם. מזל שיוצא לי לראות. לשים לב לפרטים היפים, לאומנות שנמצאת בכל מקום. היופי שטמון בכל, גם בחול על שפת הים, גבשושיות ספורדיות, מיליוני חלקיקים שיוצרים מרקם רך ונעים, היופי בשחפים שצצים לעיתים, קולם מנעים לי את הערב. יופי במראה הצעירים שמחליקים על סקייטבורד בבגדי ספורט, אזניות קטנות נעוצות באוזניהם והם יוצרים - על רקע הטבע המדהים - תמונה אנושית, יפה, אורבנית וממשית, כאן ועכשיו. הטבע מתמזג עם העיר הסואנת בשעה היפה של היום. ואני מבינה שעוד רגע תחל שנה חדשה, ואני מתרגשת מהתחלות. מרגישים את הטבע, את חילופי העונות, את האנרגיות שמנקות את הגוף, את ההתחדשות והציפייה לחוויות חדשות שיזומנו לי השנה, ולחלומות שאני מדמיינת שאגשים. התרגשות. שוב אני מאושרת שלא התעצלתי, שקמתי התלבשתי ויצאתי ללכת לראות  פיסת טבע קטנה המורכבת מים, חול, ושמים, שנותנים מזור למחשבותיי העמוסות, מאפשרים לי לשחרר ולנשום, נשימה עמוקה, בריאה, שמשחררת את השרירים, מעסה אותם, וגורמת ללב, לכבד ולתוככי הבטן לחייך בהנאה. לא סתם נשימה בסיסית לצורכי קיום, אלא נשימה שנהנים ממנה, שמרווה את הנפש. תנסו בבית זה עושה טוב בלב!

ואם בטוב על הלב עסקינן, אז זה אומנם קצת קלישאה, אבל כל מי שטעם את המנה הזו יסכים איתי. הקינוח הזה מ ר ג ש. הוא מפתיע לחלוטין, ולא נתפס איך שילוב של מסקרפונה טרייה עם מרקחת התאנים בויסקי יוצרת פלא שכזה. מושלם, מעניין וחגיגי. התאנים מתוקות רכות, ומושלמות עם ויסקי ווניל, משתלבות באופן מושלם עם גבינת מסקרפונה או עם גלידת וניל איכותית. 
המתכון מבוסס על מתכון מסורתי לקינוח בוכרי (מרקחת תאנים המוגשת על גבינת שמנת בוכרית). את הרעיון להחליף את גבינת השמנת במסקרפונה לקחתי ממתכון שפרסם אהרוני והתברר שהשידוך בין התאנים למסקפונה הוא מושלם. המתכון שלהלן נעשה בהשראת אותו מתכון של אהרוני לקינוח הבוכרי, עם שינויים שלי. אני צמצמתי את כמות הסוכר במתכון בחצי, הגדלתי את כמות המים במרקחת, והוספתי לה ויסקי שמקפיץ אותה לגן עדן. בנוסף, שידכתי לכל הסיפור הזה שטרויזל (או בסיס של עוגת תפוחים, שהיא נהדרת לראש השנה בעצמה, זה יוצא נהדר).
ומבחינת גיוונים- אומנם יש שטרויזל במתכון אך ניתן להכין את המתכון ללא השטרויזל עבור צליאקים.
ניסיון נוסף להגיש את המנה עם גלידת וניל יצא נהדר, וקשה לי להחליט איזה שילוב אהוב עלי יותר, מסקרפונה או גלידת וניל, שניהם נ ה ד ר י ם . לכן, למי שמתקשה להשיג מסקרפונה או סתם למי שממש אוהב גלידה, נהדר להגיש את הקינוח גם כך.

מרקחת  תאנים בויסקי על מסקרפונה או גלידת וניל ושטרויזל
מצרכים לכ-10-12 כוסות קטנות / בהשראת מתכון של אהרוני עם שינויים שלי כאמור

למרקחת תאנים
חצי קילו תאנים טריות
כוס סוכר
1 וחצי כוסות מים
סרט מקליפת לימון
חצי מקל וניל חצוי לאורכו
שליש כוס ויסקי


לשטרויזל
50 גרם קמח
50 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות קטנות
50 גרם אבקת סוכר (או סוכר)
50 גרם שקדים טחונים (לא חובה)

 להגשה: חצי קילו גלידת וניל או 2 קופסאות גבינת מסקרפונה

אופן הכנה
  • לפחות יום לפני ההגשה מכינים את מרקחת התאנים: דוקרים כל תאנה בעזרת קיסם בכמה מקומות. מכניסים לסיר את כל חומרי המרקחת למעט ויסקי. מביאים לרתיחה ומבשלים על אש נמוכה כשעה עד שעה ורבע. לאחר שלושת רבעי שעה מתחילים לבדוק את המרקחת כל רבע שעה באופן הבא: מכניסים להקפאה צלוחית זכוכית לכמה דקות, מוציאים מההקפאה את הצלוחית. מניחים עליה עם כפית מעט מהנוזל. מעבירים אצבע. אם הנוזל סמיך ונוצר שביל, להסיר מהאש, אם לא להמשיך לבשל עד שעה ורבע מרגע הרתיחה (לא צריך יותר) הכוונה שהמרקחת לא תהפוך לריבתית אלא תישאר די נוזלית.
  • בינתיים מעקרים צנצנת (מרתיחים צנצנת גדולה במשך כ-10 דקות בסיר מים, מוציאים עם מלקחיים ומניחים בצד לייבוש על נייר סופג או מגבת נקייה).
  • לאחר שעה ורבע מרגע הרתיחה של המרקחת מסירים מהאש ושופכים פנימה שליש כוס ויסקי.
  • מכניסים לצנצנת המעוקרת. שומרים במקרר.
  • המרקחת נשמרת במקרר בצנצנת למשך כחודשיים לפחות (היא לא תישאר כי הקינוח ממש ממש טעים).
  • מכינים את השטרויזל: מפוררים בידיים את כל החומרים עד קבלת תערובת פירורית. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות, למשך כ-10 דקות עד הזהבת הפירורים. 
  • מצננים ומפוררים בידיים.
  • מרכיבים את המנה. מניחים בכוסות הגשה או קעריות מעט שטרוייזל, מעליו מניחים כף-3 כפות מסקרפונה או גלידה. מעליה מניחים 2-3 תאנים עם רוטב שירטיב היטב את הגבינה או הגלידה. מעל מפזרים עוד שטרויזל.
  • מגישים מיד.
  • אפשר כאמור, להגיש את המנה על עוגת תפוחים או עוגה בחושה אחרת שאוהבים. במקרה כזה מניחים פרוסת עוגה בקערית, מעליה מניחים כף-3 כפות מסקרפונה ומעל מניחים 2-3 תאנים על הרבה נוזל שירטיב היטב את העוגה הבחושה.
  • לציליאקים- אפשר להגיש את מנה ללא שטרויזל וללא עוגת תפוחים בבסיס.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה