יום שני, 27 בפברואר 2012

מתכון לאוזני המן וכבוד לאסתר המלכה


מעניין בעיני שגם היום מגילת אסתר רלוונטית ביותר, ונראה שההיסטוריה לעולם חוזרת. גם היום כמו אז קם עלינו רשע פרסי לכלותנו וגם היום אנחנו רוקמים תוכניות על מנת לסכל ולמנוע את השמדתנו ההמונית. יפה בעיני תפקידה המכובד ודמותה מעוררת ההערצה של אסתר המלכה בעלילת המגילה. אסתר, היתומה היהודייה שהצליחה לפלס דרכה אל לב העשייה הפרסית, אל ארמון המלך וכבשה את ליבו של אחשוורוש עד חצי המלכות, מיטיבה לנצל את מעמדה ומצליחה באינטליגנציה וברוך לגרום למלך לעשות כרצונה עבורה ועבור עמה. אישה אמיצה מסורה וחזקה, שמשליכה נפשה למען העם ומקדשת ערכים של נאמנות, סולידריות ועזרה לזולת. כמה נפלא למצוא במקורות סממנים משופעי כבוד והאדרת נשים. בנוסף, אפשר למצוא בעלילת המגילה את שלושת היסודות המזוהים עם חיי החצר הפרסית- המלך, היין והאישה (ר' הגלוי והמכוסה במגילת אסתר/א. הראל פיש)."המלך" נזכר במגילה כמאה ושבעים פעם; שתיית היין מלווה את הסיפור למן ההתחלה (משתה של מאה ושמונים יום), בזמן הגזרה ("והמלך והמן ישבו לשתות"), ועד הסוף (קביעת "ימי משתה ושמחה" ליהודים) והנשים ושתי ואסתר שמכוונות ומוליכות על העלילה. על שלושת היסודות, נאמר ע"י זרובבל למלך דרייווש הפרסי בספר עזרא, בהמשך לשאלתו של המלך  מה הדבר החזק ביותר בעולם -"אמנם המלך גדול, רבים הם האנשים, ורב כוחו של היין. אבל מי זה שולט בכל אלה? אין זאת כי אם האישה" (עזרא א ד,שיג). בעקבות תשובתו הכיר המלך דרייווש בזרובבל כאיש הנבון והחכם ביותר בעולם (ר' הגלוי והמכוסה במגילת אסתר/א. הראל פיש).
ועל זה נאמר- ומכאן צא ולמד... אסתר המלכה אכן שלטה לא רק בעלילת המגילה אלא גם ברצונותיו ומהוויו של המלך, והצילה בתושייה, בחן ובעוצמה רבה את העם. אסתר המלכה, דוגמה ומופת לכוח ועוצמה נשית, מעוררת השראה ולדעתי ראויה למלוא השבחים וההערכה על כוחה, ערכיה  ואומץ ליבה. ולזרובבל ולמחבר - ברכות! 


ובנימה קלילה, אני ממש אוהבת את חג הפורים, חג (שהוא במקור חג אלילי שאומץ - בחוכמה - על ידי היהודים) שמאפשר לנו לשוב להיות ילדים לכמה ימים, להתחפש ולשמוח, לשלוח משלוחי מנות (תענוג), חג של קרנבל, שימחה, חגיגות עד שכרון חושים ויין שישמח לבב אנוש. אז נשאר רק לקוות שגם הפעם נצליח לגבור על הרשע הפרסי, וששוב נזכה ל"אורה ושימחה וששון ויקר".


המתכון שלהלן מהיר וקל להכנה- בצק פריך ופשוט, ומילוי שלא דורש עבודה... תוך חצי שעה הבית מתמלא ריח מדהים וכולם רצים למטבח לנשנש אוזני המן...(זהירות זה ממכר!).
אחרי שהתבנית הראשונה של אוזני ההמן נטרפה תוך כמה שעות, הכנתי עם אחותי המקסימה, ניב, עוד נגלה, עליה נאלצתי להגן בגופי בזמן הצילומים... 
אוזני המן במילוי נוטלה או במילוי ריבה ורחת לוקום
מצרכים לכ-20 אוזני המן שמנמנות וטעימות
לבצק
כוס ורבע קמח לבן רגיל
חצי כוס אבקת סוכר
100 גרם חמאה חתוכה לקוביות קטנות
1 ביצה
2 כפות יוגורט או שמנת חמוצה
פלפל שחור גרוס


למילוי :

  • חצי קופסת נוטלה 
או:
  • חצי חבילת רחת לוקום ומעט ריבת משמש או ריבת תפוזים.






אופן הכנה

  • לבצק: מכניסים את כל חומרי הבצק (מלבד הפלפל שחור) לקערה גדולה ולשים בידיים רק עד לקבלת בצק חלק ורך. אם יש זמן מניחים את הבצק במקרר לחצי שעה.
  • מרדדים את הבצק על משטח מקומח לעובי של כחצי ס"מ. מפזרים פלפל שחור גרוס על הבצק המרודד. הופכים צד (כך שהחלק עליו פיזרנו פלפל שחור יהיה למטה ונפזר את המילוי על הצד העליון).
  • קורצים עיגולים בעזרת חותכן או כוס.
  • למלית נוטלה: מניחים במרכז כל עיגול חצי כפית עד כפית נוטלה (כדאי להיעזר בכפית נוספת על מנת להוריד את הנוטלה מהכפית לבצק). סוגרים את אוזני ההמן על ידי הידוק. חשוב להדק היטב ולא למלא יותר מדי על מנת  שלא יפתחו באפייה. אפשר להיעזר במעט מים על מנת להדק היטב.
  • למלית רחת לוקום וריבה: מניחים במרכז כל עיגול חצי כפית ריבה. חותכים ריבועים קטנים של חצי ס"מ על חצי ס"מ מרחת הלוקום ומניחים על הריבה. סוגרים על ידי הידוק (ראו דוגמה בתמונות למעלה).
  • מכניסים לתנור שחומם מראש ל-170 מעלות למשך 10-15 דקות. אוזני ההמן מוכנות כשהבצק מוכן ומתחיל להזהיב.
  • בוזקים מעל אוזני ההמן אבקת סוכר ושמחים!  





8 תגובות:

  1. מממ לפי התיאור שלך לא אתפלא אם תהיה תקיפה ישראלית באיראן בדיוק בפורים
    חג שמייח ומבדח

    השבמחק
  2. היי.
    נראים מקסימים רצה להכינם מחר.
    אגב מדוע צריך פלפל שחור גרוס למתיקות שכזו?

    השבמחק
  3. שאלה נוספת.
    כוס אבקת סוכר זה נראה לי ממש ממש מתוק.
    האם אפשר להמיר לסוכר רגיל או סוכר חום ?
    תודה על תשובותיך.

    השבמחק
  4. הי
    פלפל שחור יוצר נקודות שחורות מקסימות ומאזן מעט את המתיקות, זה לא מורגש כמעט, זה בעיקר ליופי ואיזון המתיקות. אין בעיה לוותר על פלפל שחור..
    לגבי הסוכר- שימ/י לב שמדובר רק בחצי כוס אבקת סוכר ולא בכוס שלמה.. ואין בעיה להמיר את זה בחצי כוס סוכר לבן או חום (חום פחות מתוק אבל המלית מאוד מתוקה אז זה בסדר).
    בהצלחה! ספר/י לי איך יצא..

    השבמחק
  5. אזני המן עם רחת לקום רעיון מקורי ומעניין

    השבמחק
  6. אומנם את אוזני ההמן שלי אפיתי כבר אתמול אבל אני שמחה שנכנסתי לקרוא ולו בשביל ההקדמה המעולה שלך על אסתר המלכה והצילומים המקסימים. עשית לי חשק לשלוף את המגילה... חג שמח!

    השבמחק
  7. תודה חג שמח!

    השבמחק